Annons
Insändare

Sjöstaden och en västlig infart kan mycket väl samexistera

Ann Kajson Carlqvist (M) menar att om det slutliga valresultatet liknar det i undersökningen (TA den 4 juni) så finns det ingen anledning att riva upp beslutet om en östlig infart som togs 2016.
Publicerad 29 juli 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Trelleborgs kommun en vision om att bygga 4 000 nya bostäder i det nuvarande hamnområdet (så kallade Sjöstaden)m skriver Cecilia Schyllert som anser att det går att genomföra även med en västlig hamninfart.
Trelleborgs kommun en vision om att bygga 4 000 nya bostäder i det nuvarande hamnområdet (så kallade Sjöstaden)m skriver Cecilia Schyllert som anser att det går att genomföra även med en västlig hamninfart.Foto: Lars Thulin

I SVT uttryckte hon att det skall till ett valdeltagande på 100 procent och att 100 procent vill ha en västlig infart, då kan hon eventuellt ändra kurs. Att så envist hålla fast vid ett beslut som togs 2016 är för mig ofattbart. Vi vet alla att det aldrig är 100 procent som röstar, därav ironi anser jag.

Det är sex år sedan man beslutade om östlig infart och mycket har hänt sedan dess. Men det känns som styret klamrar sig fast vid detta gamla beslut.

Annons

I samband med att hamnen flyttar österut har Trelleborgs kommun en vision om att bygga 4 000 nya bostäder i det nuvarande hamnområdet (så kallade Sjöstaden). Genom projektet vill man också öppna upp staden mot havet och ge tillbaka havet till trelleborgarna. Trelleborgs hamn har anor från 1500-talet, men det var först i mitten av 1800-talet som man började diskutera uppförandet av en hamnanläggning. Trelleborg är inte större än att invånarna (som de redan gör i dag) kan ta sig med bil, buss, cykel eller promenad antingen till väster eller öster där vi redan har närheten till havet och strand.

Styret anser att när fartygstrafiken flyttas längre bort från bebyggelsen i centrala Trelleborg till de nya lägena i sydost innebär det stora fördelar ur miljösynpunkt, bland annat för luftkvaliteten samt att bullret i de centrala delarna av Trelleborg minskar. Men dessa problem flyttas då bara till stadsdelen öster om Trelleborg. Vad är vinningen av detta egentligen? Flytta problem med utsläpp både från färjor och all tung biltrafik från en del till en annan del av Trelleborg är för mig inte logiskt. Ta itu med problemen i stället. Detta är verkligen ett tänk från folk som sticker huvudet i sanden.

I dag är det endast cirka 9 procent av svensk import och export som går över Trelleborg, ingen stor andel i förhållande till andra hamnar.

”Flytta problem med utsläpp både från färjor och all tung biltrafik från en del till en annan del av Trelleborg är för mig inte logiskt.”
Cecilia Schyllert

Både hamnbolag och TT-Line försöker ihärdig framhålla LNG-drivna fartyg som ”Green ships”. Andra hamnar och rederier tar kraftfullt steget mot förnybar metanol. LNG är och förblir ett icke förnybart och växthuseffektdrivande bränsle. Att Trelleborgs hamn satsade på det nya bränslet LNG som redan var omodernt när det satts i verket är ofattbart. Även om man får in två nya färjor, när skall de gamla färjorna som spyr ut mycket avgaser fasas ut? Det har vi ännu inte fått svar på.

Nej Trelleborgs politiker, se hur andra hamnar försöker minska långväga biltransporter, och att gå ifrån LNG. Bland annat Maersk satsar på metanoldrivna containerfeeders. Lär av andra hamnar, bland annat Göteborgs hamn hur de försöker bemästra bland annat miljöproblem.

Trafikverket menar att det är inget som säger att hamnens uppställningsplatser måste ligga i hamnområdet, utan att man lika väl kan tänka sig ett helt nytt logistikcentrum i västra delarna av Trelleborg. Man kan bygga ihop Travemündeallén med väg 9 och skapa en 57 meter bred ”bouleard” med separerad lastbils- och persontrafik. Och enligt en utredning kan Sjöstaden och en västlig infart mycket väl samexistera.

Cecilia Schyllert

Annons
Annons
Annons
Annons