Annons
Insändare

Självklart behövs en yttre ringväg

Instämmer helt i Sten Björks och Per Brandts förträffliga inlägg såväl i avseende på hamnens utbyggnad och övriga sammanhängande infrastruktursatsningar.
Insändare • Publicerad 13 november 2013

Spontant ställer man sig frågan varför länsstyrelse och Trafikverk är avvisande? Måhända återfinns svaret i ett historiskt perspektiv. När Kontinentförbindelsen grundades – först med postångare, men från 1909 direktförbindelse till Tyskland med klassiska tåg person och gods så fanns svalt intresse från lokala myndigheter, att understödja Trelleborg som knutpunkt. Men regering och riksdag fattade det naturliga beslutet att förbindelsen skulle etableras här som den naturliga Porten till och från Kontinenten. Sedan den väl etablerats utvecklades den snabbt och flera andra direktförbindelser finns förutom Sassnitz/Mukran också Rostock, Travemünde samt Polen.

Motorvägen Malmö-Vellinge blev klar 1972, men den 1,5 km fortsättningen till Trelleborg uteblev. Den enda investering man orkade genomföra var en 70-skylt från Håslöv till Maglarp och först efter starka påtryckningar, där inte minst vår lokaltidning TA, som engagerade sig beundransvärt och samlade in hela 11 000 namnunderskrifter, varpå regeringen 2007 beslutade att den skulle byggas. Eftersom Trelleborgs hamn är landets nästa största efter Göteborg så krävs ytterligare satsningar. Såväl hamnförvaltningen som kommunen har beslutat förflytta hamnverksamheten längre ut i havet med ny infart vilket är en optimal lösning såväl trafik- som miljömässigt. Med ny infart österifrån där järnvägen löper sedan 1970 och lämplig anslutning till truckcentrat som föreslås bli placerat på redan befintligt industriområde (tidigare Kontinentterminalen och numera kallat Euro-gate) utgör en förträfflig lösning där inga nya markresurser behöver tas i anspråk. Här finns då utmärkta möjligheter att omlasta trailers, huggepack, växelflak med mera från landsväg till järnväg och omvänt. Att i det perspektivet också bygga en yttre ringväg – där all trafik som inte skall till staden - parallellt med järnvägen dirigeras helt utanför stadens bebyggelse, skolor med mera och är en förträfflig miljösatsning precis som hamnens olika miljövänliga projekt där man också föredömligt och logiskt erhåller ekonomiskt stöd från EU. Sist en fråga till kritikerna. Om en lastbil passerar via Trelleborg eller annan stad/hamn så drivs den ju med samma bränsle och har samma struktur och vad utgör då skillnaden om den passerar Trelleborg på den naturliga vägen – sjövägen – direkt till Kontinenten. Att dirigera trafiken 30 mil över Danmark som är ett alternativ kan väl knappast anses utgöra vare sig miljö- och/eller energiintresse. Noterbart i sammanhanget är också, att Tyskland sagt nej till Fehmarn Belt förbindelsen – det klargjordes av den tyska regeringen för danskarna i Berlin 2007 – och som nu sker med till exempel heltåg från Sverige i vissa fall dirigeras via Lilla och Stora Belt en omväg på runt 45 mil kan vare sig anses miljö- och eller energimässigt försvarbart.

Sten och Per fortsätt ert engagerande arbete som innebär ytterligare utveckling av vår stad och hamn till gagn för alla och genom hamnens förflyttning frigörs stora markarealer för bostadsbyggande och med förträfflig utsikt över havet och centralt placerat i stället för att bebygga mer åkermark. Här finns inget utrymme för förlorare utan bara vinnare och vad som Trelleborg i första hand behöver är många arbetstillfällen som härigenom skapas. Kan försäkra Er att ni har en överväldigande majoritet av trelleborgarnas stöd för dessa sysselsättningsfrämjandeåtgärder som koncist innebär utveckling i stället för avveckling. Vill än en gång framhålla, att den politiska kartan kan ritas om, men aldrig den fysiska och geografiska och hade Trelleborg inte haft sitt förträffliga geografiska läge hade den garanterat ej heller belönats med kontinentförbindelsen.

Nilla Olsson
Bertil Andersson, Trelleborg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons