Satsa på kärnverksamheten
Lite svårt att förstå vad detta etablissemang sysslar med, men eftersom det hela handlade om soptömning kunde man snart lista ut att det handlade om en teknisk förvaltning som var avsändaren. Hur som helst fick vi ett erbjudande om att delta i ett projekt som lite klämkäckt beskrevs som en stor effektivitetsvinst för oss fastighetsägare; man skulle själv beställa tömning när sopkärlen var fyllda och det förespeglades att detta skulle öka servicegraden.
I verkligheten handlade det hela om en stor försämring; färre tömningar, tre dagars väntetid med mera till samma taxa (S.I.C). Och fastighetsägaren skulle såklart sköta hela bokningsjobbet. Nå poängen jag vill få fram att kommunen kunde kanske spara in på alla managementfilurer och kommunikationsnissar som kläcker sådana här snilleblixtar och försöker klä dem i glättig nyspråksdräkt och i stället försöka någon gång öka servicegraden för medborgarna. Eller månne, gud förbjude, sänka alla ständigt ökande avgifter. Satsa på kärnverksamheten någon gång för en gångs skull.
Hans Emanuelsson