Annons
Insändare

Sandmöllan är inte ett realistiskt alternativ

Insändare • Publicerad 31 oktober 2006

Svar till "Möte om Pågatågssation spårade ur".

Ditt förslag att Tågstationen Sandmöllen skulle bli näst intill mittpunkt i Trelleborg och att busstrafiken skall finnas kvar vid Övre och ingen kollektivtrafik överhuvudtaget nedanför stadskärnan där den livliga färjetrafiken finnes kan inte utgöra ett realistiskt alternativ. Dessutom byggs det mer än på Västervång. Gislöv, Serresjö, Dalköpinge med flera områden växer också precis som det planeras flerbostadshus i centrala Trelleborg, bland annat en 40 meters-skyskrapa vid Musikskolan.

Annons

I ett framtidsperspektiv är den klassiska Centralstationen en perfekt knutpunkt men kompletteras med av och påstigning vid antingen Fagerängen, nya vattentornet eller söder om gamla stationen i Skytts Vemmerlövs stationsbyggnad. Ledningar och spår finns redan och sträckningen som den ändrades 1970 för att uppnå planfria korsningar och få bort bomeländet är att den miljövänligt dras utanför bebyggelsen.

För att åstadkomma en kraftfull, samlad, effektiv kollektrafik krävs, att stads- och fjärrbussarna flyttas från Övre till Centralstationen eller platsen den hade före 1989. De gula byggnaderna norr om Centralstationen rivs och ger plats åt fjärrbussarna, medan Kontinentgatan söder om Järnvägshamngatan, som sedan avstängningen mot färjelägena endast används som återvändsgata utan särskild funktion, koordinerar stadsbusstrafiken. Härigenom uppnår vi det som man redan uppnått i andra städer. Simrishamn: tåg och buss nedanför stadskärnan. Ystad: exakt samma. Den gamla stationen vid färjelägena, bussar i anslutning till den också nedanför stadskärnan plus stopp i Svarte.

Pågatåget till Malmö med stopp vid Persborg och Östervärn och där Centralen utgör kärnan för tåg- och busstrafiken. Lund: samma sak, Centralstation i stadens centrum, lokal- och fjärrbussar vid samma jämte stopp vid Gunnesbo .

Helsingborg med stopp i Ramlösa innan man når Knutpunkten. Just denna samlar på klassiskt sätt tåg, buss och färjetrafik i direkt anslutning nedanför stadskärnan. För inte skulle man i Helsingborg eller någon annan stad välja att tåget skulle stoppa vid exempel Ramlösa, vilket skulle vara likaöst Sandmöllan i Trelleborg.

De optimala fördelarna med Centralstation, bussknutpunkt i nära anslutning till Ångkvarnen och färjornas avgångar, ankomster bland annat färjeinbokningar med mera för icke bilburna resenärer, allt samlat nedanför stadskärnan, innebär samtidigt att resenärerna erbjuds fördelar som att kunna välja tåg, färr- eller lokalbuss (båda alternativen måste finnas) med tidsmässiga samordningeffekter, eftersom de har olika sträckningar.

Parallellt med denna framtidssatsning eliminerar vi alla nackdelar med en splittrad och icke attraktiv kollektivtrafik som innebär att hela markområdet vid Övre kan upplåtas för flerbostadshus, exempelvis sex till åtta våningar, en utsökt fin miljö med Stadsparken och Stortorget somnärmaste granne.

Bertil Andersson,

kd Trelleborg

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons