Annons
Insändare

Samhället har gett Postnord ett uppdrag

I denna månaden inleder Postnord sin försöksverksamhet med att dela ut posten varannan dag. Ett av försöksområden är Skåne som får varannandagsutdelning och försöken skall inledas i ett par områden i länet.
Publicerad 10 september 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Postutdelning handlar om en del av vår grundläggande infrastruktur, alltifrån myndighetsbrev och tidningar skall komma fram, skriver Tommy Bengtsson.
Postutdelning handlar om en del av vår grundläggande infrastruktur, alltifrån myndighetsbrev och tidningar skall komma fram, skriver Tommy Bengtsson.Foto: Jessica Gow/TT

Om man läser Postlagen står det tydligt att den som har tillstånd att bedriva postverksamhet skall fullgöra verksamheten varje arbetsdag och minst fem dagar i veckan. Post och tele-styrelsen har gett klartecken till försöken och det kan innebära att Postnord går vidare med brevutdelning varannan dag i hela vårt län och sedan i resten av landet.

Sista ordet om Postnords omläggning har dock regeringen och i början av detta året aviserade ansvarig minister att en ny postlagsutredning skulle tillsättas för att se över postens samhällsuppdrag och finansiering. Inget har hörts och tystnaden är inte bra när Postnord går vidare med sina planer.

Annons

Postnord skall drivas som en kommersiell verksamhet och det är lätt att förstå att kalkylen är svår att få ihop när antalet brev som skickas i vårt land har halverats de senaste tjugo åren. Dock handlar postutdelning om en del av vår grundläggande infrastruktur, alltifrån myndighetsbrev och tidningar skall komma fram.

Bredbandsutbyggnaden når inte upp till de mål som är utlovade och utanför tätorterna är det i dag knappt hälften som har tillgång till snabbt bredband. Det finns också människor i vårt land som inte är uppkopplade och enligt en studie från Linnéuniversitetet 2019 beräknas en miljon svenskar inte känna sig delaktiga i det digitala samhället.

De lever i en vardag där postkontor stängs, porto höjs, och de betalar mer och får sämre service. De är inte uppkopplade och de får bekymmer när bankkontoren läggs ner, kontanthantering försvinner och myndighetsservicen digitaliseras. I de intervjuer som Linnéuniversitet genomförde berättades det om vardagliga problem som att köpa olika biljetter. Om man gör sitt ärende via telefon och väntar på sin tur eller över disk får man ofta stå i kö och dessutom slutar det i regel med att man får betala en expeditionsavgift.

Tidningarna kommer via tidningsdistributionen och möjligheter finns för posten att kunna samordna utdelningen, vilket skulle vara förmånligt både ekonomiskt och miljömässigt.

Tommy Bengtsson

Beddingestrand i september 2020

Annons
Annons
Annons
Annons