Annons
Insändare

Sakliga argument om hamnen

Bjarne Persson bemöter (den 25 augusti) framlagda synpunkter om hamnen och anser att det vore en katastrof om den förflyttas längre ut i havet, men i själva verket är ju den satsningen klart bättre än nuvarande.
Insändare • Publicerad 29 augusti 2008

Följande faktorer måste beaktas. Hamnen har under alla verksamma år haft en positiv utveckling och inte en skattekrona är subventionerad (i motsats till andra tvivelaktiga projekt) utan den ger årligen inkomster till kommunen och dess skattekollektiv. Dessutom ger den direkt och indirekt med synergieffekter med mera inräknade sysselsättning till många människor. Att ange exakt antal är svårt, men att den haft och har en avgörande betydelse för Trelleborgs utveckling är självklart. Alla de mindre och medelstora företag som etablerats efter TGA:s neddragningar från cirka 5 000 sysselsatta till 500 är glädjande och grundar sig naturligtvis i närheten till kontinenten, ty man väljer väl inte den sydligaste kommunen om man i huvudsak har sin kundkrets norr om denna. Likaså om nu rejäla infrastruktursatsningar på väg och järnväg äntligen kan komma igång så stärker detta också sysselsättningen särskilt om en lågkonjunktur är på väg och med bättre och snabbare kommunikationer kan vi förhoppningsvis få ännu fler företagsetableringar till kommunen. Att Trelleborg nu prioriteras är i högsta grad rimligt med tanke på att vår hamn utsetts till en av landets tio viktigaste och då förutsätter vi, att såväl E6 som ringvägen och järnvägen kommer att prioriteras. Den enda investering vi sett de senaste decennierna är två 70-skyltar vid Håslöv och det är ingen framtidssatsning precis.

Att förlägga hamnen längre ut i havet är ju ett bättre alternativ än dagens särskilt med tanke på att järnvägen endast kan dras in på befintlig sträcka. Den fick sin nuvarande sträckning 1970 när också östra infarten byggdes. Såväl denna som norra och västra infarten vållade alla protester, men alla begriper att Östra Förstadsgatan, Klörups- och Stavstensvägen inte varit ett seriöst alternativ, vilket naturligtvis också de boende där inser. Att bygga hamnen som nu planerats är ett bättre alternativ än nuvarande och med en utbyggd E6 samt ringväg som ansluter till väg 108 innebär att alla boende på

Annons

öster, Gislöv, Dalköping, Smyge med mera ej behöver passera staden där

i dag 18 000 bilar passerar Järnvägsgatan/Strandgatan och 16 000 Hedvägen. Detta i förening med järnvägssatsning kommer i allt väsentligt också att gynna de boende i de östra stadsdelarna och platserna längre österut.

Att ideligen åberopa miljöproblem är inget sakligt argument för alla vet att utsläpp från trafik, landsväg, flyg, sjöfart samt industri och jordbruk är lagstiftningsvägen reglerade såväl nationellt som internationellt och övervakas av särskilda tillsynsmyndigheter. Likaså existerar ju dessa utsläpp var trafiken, industrin, jordbruket än är uppbyggt. Se i stället positivt på kommunens geografiska läge och dess förutsättningar ty vad skulle finnas kvar i Trelleborg om hamnen skulle gå samma öde till mötes som polisen, kronofogden, BB, försäkringskassan, tingsrätten, skatteverket om några år samt planerad indragning av akutvården vid vårt fina, omtyckta, skötsamma lasarett med mera.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons