GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Säg ja till framtiden för hela Trelleborg

Svar till Ann Kajson Carlqvist (M) (den 28 juli).
Publicerad 2 augusti 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Utsläppen i dag är ett stort problem i hela Trelleborg, väster och centrum drabbas av lastbilsavgaser, centrum och öster dessutom av färjor som spyr ut rök samt illaluktande diesellok med sina orenade utsläpp, skriver Peter Svensson.
Utsläppen i dag är ett stort problem i hela Trelleborg, väster och centrum drabbas av lastbilsavgaser, centrum och öster dessutom av färjor som spyr ut rök samt illaluktande diesellok med sina orenade utsläpp, skriver Peter Svensson.Foto: Claes Nyberg

Jag måste först be att få tacka för dina svar, i flertalet tidigare insändare har jag eftersökt svar från politiker och myndighetspersoner utan att lyckas förrän nu, trägen vinner som det så vackert heter.

Rubriken är totalt felformulerad enligt min och många andras mening. Det går visst det att få till en attraktiv Kuststad med bibehållen men förbättrad västlig hamninfart.

Att utsläppen skulle minska radikalt med längre körsträcka är att vilseleda och förvränga fakta. Utsläppen i dag är ett stort problem i hela Trelleborg, väster och centrum drabbas av lastbilsavgaser, centrum och öster dessutom av färjor som spyr ut rök samt illaluktande diesellok med sina orenade utsläpp. Till viss del kommer trafiken att kunna flyta i jämnare takt men den skall passera plankorsningar, rondeller med mera.

Och slutligen sträckan från Nio-E in till hamnen på Östra stranden, där kommer det sannolikt att bli ungefär som vid infarten på väster i dag, så minskade utsläpp kommer det absolut inte att bli.

När det gäller inlösen av fastigheter så menar du att många har tagit emot kommunens erbjudande och du framhåller detta i positiv andemening. Jag känner till flera som sålt till kommunen för att de såg ingen annan utväg, hade man vägrat så hade det ändå slutat med att kommunen utnyttjat rätten att expropriera (tvångsinlösa).

Jag har läst allt som står om kostnaderna på kommunens hemsida och du nämner att västlig ringväg är beräknad att kosta 650 miljoner. Beräkningen har flera år på nacken och är sannolikt inte relevant längre, omvärlden har förändrats och vi upplever en galopperande inflation.

”Att utsläppen skulle minska radikalt med längre körsträcka är att vilseleda och förvränga fakta.”
Peter Svensson

Jag har i tidigare insändare pekat på mindre projekt såsom ombyggnad av Kyrkoköpinge ridanläggning, samt anläggning av cykelbanan längs Engelbrektsgatan där kostnaderna blivit närmare 100 procent högre än beräknat. Det vore kanske lämpligt att uppdatera kostnadsberäkningarna för jätteprojekten västlig ringväg för lastbilstrafik samt östlig hamninfart, och presentera mer relevanta siffror utifrån dagens förutsättningar i stället för att skönmåla.

Snälla politiker, våga visa ryggrad och ompröva beslutet om ringväg för lastbilar samt östlig hamninfart. Ett sådant beslut hade ökat förtroendet för er samtidigt som ni säger ja till framtiden för hela Trelleborg.

Peter Svensson