Annons
Insändare

S och M är överens om Trelleborgs hamn

De två största partierna i vår kommun är överens om utbyggnaden av hamnen och de förändringar som fordras av infrastrukturen, vilket redovisades vid ett möte på Malmrossalen i Ångkvarnen i februari månad.
Insändare • Publicerad 11 april 2014

Förändringarna i hamnen och infrastrukturen kring hamnen är mycket stora investeringar. Dessutom kommer investeringar i stationsområdet. Dessa stora investeringar kommer att förändra vår stad på ett påtagligt sätt. Som medborgare i kommunen är vi med och finansierar dessa förändringar och våra möjligheter att påverka är begränsade. Trelleborgs hamn är ett kommunalt bolag som ägs av kommunen och erhåller ägardirektiv från kommunen hur de skall driva verksamheten. Under veckan som gick hade Hamnbolaget bolagsstämma och de enda som kan påverkar stämman är företrädare från kommunen. Vid denna stämma för 2014 redovisade hamnbolaget att de har skulder på 756 miljoner och en nettoomsättning på 199 miljoner samt ett rörelseresultat efter finansiella poster på 11,3 miljoner kronor. Vår finansminister Anders Borg uttrycker oro för att allmänheten har för höga bolån som uppgår till 180 procent av löntagarnas intäkter. Om man gör en jämförelse med hamnens skuld 758 miljoner, intäkter 199 miljoner så blir det 380 procent. Med nuvarande skuld så skulle en ökning av låneränta med 1,5 procent nollställa resultatet. Hamnbolaget har säkert bundna eller säkerställda lån, dock kommer den dagen när de låneöverenskommelserna skall skrivas om och då kan räntemarknaden vara en annan.

Att infrastrukturfrågan inte var löst med trafikverket och Länsstyrelsen är inte särskilt lyckat. Det kan innebära att man står med en utbyggd hamn i öster och en fortsatt infart från väster. Det kan medföra på sikt att en trafiksituation som kommer att bli negativ för kommunens utveckling. Flytten av hamnen åt sydost har inneburit att man har byggt in sig i en lösning som passar väl för en ringväg. Visionerna för framtiden är ju att släppa marken i centrum för att sälja marken och bygga en sjöstad. Denna utveckling är nödvändig om Trelleborgs hamn skall kunna amortera på sina skulder som redan i dag är mycket höga i förhållande till omsättningen.

Annons

När man bor och lever mitt emellan Trelleborg och Ystad verkar dessa städer inte ha mycket gemensamt med varandra, trots att man har samma bekymmer med hamnar som ligger centralt och har samma bekymmer med transporterna till och från hamnen. I Trelleborg har de största partierna S och M stor tilltro till att hamnen som är ägd av oss medborgare kommer att vara stark även i framtiden och oroar sig inte för en ny fast förbindelse över Fehmarn Bält.

I Ystad finns också planer och tankar på att investera i hamnen och frågan man ställer sig är varför skulle man inte öka samarbete mellan hamnarna eller varför inte ett samgående. Under 2012 beslöt ägarna till Varbergs hamn och Halmstads hamn att bilda ett gemensamt hamnbolag Hallands hamnar. Anledningen var att hamnförutsättningarna väsentligt förändrats de senaste decennierna. Det ställer krav på personal, utrustning, servicenivå, specialisering och ekonomiska resurser. Första verksamhetsåret är genomfört och man har fortsatt att utveckla hamnarna till moderna och attraktiva arbetsplatser med en bra verksamhet och lönsamhet. Skulle inte målet på sydkusten också kunna vara att stärka och positionera sig som aktör och skapa regional och lokal tillväxt? Varför skulle man inte kunna ta del av det halländska initiativet genom att analysera och utreda möjligheterna för att kunna uppnå en del av de effekter som de har uppnått? Samarbete mellan hamnar finns ju redan i vår närhet. (Malmö-Köpenhamn). Som medborgare och skattebetalare är våra möjligheter begränsade och om bolaget inte är intresserade av samarbete så är det upp till ägarna Trelleborgs kommun att gå in med förändrade ägardirektiv och då måste S och M som står bakom hamnsatsningen ta initiativ.

Nilla Olsson
Tommy Bengtsson, Beddingestrand
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons