Annons
Insändare

Rondellens dåliga planering

Senaste utspelet att bygga en gångbro vid Maglarpsrondellen för allmänheten.
Insändare • Publicerad 22 november 2012

Jag har sett flera sådana gångbroar. Ingen av dem har allmänheten använt. Det är bortkastade pengar för vem orkar gå över dessa med en lång ramp upp och en lång ramp ner. Slutresultat blir att man går den närmaste vägen rakt över. Med den trafikplanering som rondellen har blir väl snart en ramp nerkörd av den tunga trafiken. Andra länder har 40 kilometer närmast rondellen och även ett litet gupp om så behövs. Hastighetsöverträdelser har vi ju folk som ska beivra.

Egentligen borde hela rondellen göras enfilig trots att det stoppar upp trafiken. Orsaken till detta är att en stor del av trafiken är större fordon. Större fordon klarar ej av att runda rondellen utan att utnyttja båda filerna. En fil som anpassas till de större fordonens vändradie. På detta sätt sammanförs filerna till en fil i ett tidigt stadie. Redan i dag finns det utgångar från rondellen som redan har en fil. De större fordonen stoppar ändå upp trafiken när de är i rondellen.

Annons

Enkla anordningar som reflexer som tydligt markerar vid mörker borde inte vara någon större kostnad. Läste att det skulle satsas miljoner på rondellen för att göra den trafiksäker samt bygga en gångbro. Det finns i dag mycket reflexstarka reflexer som upplevs som tänd belysning. En spottstyver mot vad belysningsskyltar kostar. Mindre reflexer som markerar vägbanans kanter och som även markerar indragningen till en fil. Dessa placeras i god tid före rondellen och ända fram till rondellen. Detta ger en känsla av begränsad framkomlighet. Större reflekterande skyltar som i god tid markerar en avsmalnande rondell. Med ett raster kan dessa skyltar upplevas som blinkande. Ljusstark reflex kring rondellen som markerar dess kanter. Men detta hjälper endast under mörker.

Eventuellt kan man markera att motorväg upphör och ljussignaler för övergångsställe. Knapp system som utlöser stoppljuset för de gående eller något automatiskt. När vägen byggdes missade man göra en tunnel under för gående och detta fordrar då en lösning för att minska olycksrisken. Hastighet 40 km/tim kan gälla 100 m före och efter rondellen.

Om man bygger en ringväg kring Trelleborg för tung trafik blir det då lika dåligt genomtänkta korsningar som Maglarpsrondellen?

Nilla Olsson
Ivar Ek
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons