Annons
Insändare

Ringvägar blir längre - det ligger i sakens natur

Svar till Håkan Borg TA 5/12 2019. Bäste Håkan Borg, jag får nog förklara lite tydligare vad jag menar.
Publicerad 10 december 2019
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Här kan den planerade nya ringvägen i Trelleborg börja byggas.Foto: Tomas Nyberg

När jag växte upp gick E6 rakt igenom Malmö via Nobelvägen/Lundavägen, en sträcka på ca. 8 km. Därför beslutades att en ringväg skulle byggas för att avlasta centrala delarna av Malmö. Den kom att i folkmun kallas den" inre" ringvägen. Sträckan på denna ringväg är 12 km och stod klar i Nov. 1974. Men tyvärr visade sig snabbt att trafiken ökade ytterligare och man insåg att man var tvungen att bygga den "yttre" ringvägen. Sträckan på denna ringväg är 23 km och stod klar 17/6 - 2000.

Om vi då lägger i hop längden för dessa 2 ringvägar får man 35 km ringväg runt Malmö.

Annons

Jag tror dock att dom flesta lastbilarna o personbilarna kör på den yttre ringvägen till och från Trelleborg. Då blir resultatet följande: 23 km minus 8 km = 15 merkilometer för varje fordon som skall till eller från Trelleborg". Om någon är intresserad och vill räkna fram "hur många kilometer" detta blir per år för drygt 700 000 lastbilar samt cirka 250 000 personbilar kan ju roa sig med detta. Beslutat att bygga dessa 2 ringvägar var helt rätt. Lika rätt tycker jag det är att bygga ringvägen runt Trelleborg då vindarna mot Trelleborg är till 75-80 procent syd eller sydvästliga, detta innebär att avgaserna blåser bort från Trelleborgs centralort, där gör dom "minst" skada.

Att just ringvägar blir längre ligger i sakens natur, man skall köra runt för att avlasta en ansträngd trafikmiljö. Det gäller givetvis också Trelleborgs planerade ringväg.

LBP

PS. Västra infarten var bra på sin tid, då man använde häst o vagn och Henry Fords ( T-Fordar ) för att ta sig fram mellan Trelleborg o Malmö. DS.

Annons
Annons
Annons
Annons