Annons
Insändare

Primärvården för vem?

Jag har precis gett upp mina försök att nå min vårdcentral, Valens läkargrupp, denna måndag morgon.
Insändare • Publicerad 13 juni 2011

I dryga två timmar har jag sedan kl 8 ringt och ringt och ringt och ringt, bara för att mötas av meddelandet "Det går inte att komma fram för tillfället. Var vänlig försök senare".

Så här dags är det naturligtvis helt kört att få någon mottagningstid under dagen, och såvitt jag förstår går det inte att få tid någon annan dag, utan jag är hänvisad till samma dåliga telefonmottagning nästa morgon.

Annons

Tack och lov är jag inte sjuk ofta, och det jag drabbats av nu går väl över med tiden, men jag kan inte låta bli att både förundras och förargas över hur otroligt svårt det ska vara att få kontakt med sin vårdcentral. Jag är alltså kund hos Valens läkargrupp, ett privat företag som får ersättning från Region Skåne för att jag är listad där.

Tillgängligheten är ärligt talat katastrofalt dålig. Ett enda telefonnummer finns att ringa, telefontiderna är minst sagt begränsade. Deras hemsida är rent ut sagt dålig och det finns ingen e-postadress till företaget. Det går helt enkelt inte att få kontakt med Valens läkargrupp.

Jag ser fram emot en förklaring från ansvariga företagsledare/läkare.

Är det tekniskt fel på telefonin? Är växeln bemannad med tillräckligt med folk? Går det överhuvudtaget att ringa er någon gång under dagen för att boka en tid senare under veckan?

Eller nöj er med att besvara frågan: Varför går det inte att komma fram till ert företag en måndagsmorgon?

Svar direkt: Fredagen den 27 maj på eftermiddagen drabbades Valens läkargrupp av telefonhaveri. Vi meddelade detta till Telia som är vår telefonleverantör. Efter felsökning kom man fram till att ett kretskort gått sönder och på måndagen den 30 maj cirka klockan 11 var felet åtgärdat så att vårt telefonsystem fungerade igen. Jag beklagar att Hallgren och många andra patienter blev drabbade men när sådana tekniska missöden inträffar kan vi endast vädja till Telia att försöka åtgärda felet så snabbt som möjligt.

Det stämmer att Valens läkargrupp har ett telefonnummer att ringa men från detta finns ett drygt 20-tal linjer vilket innebär att många personer kan ringa samtidigt på detta numer innan det blir upptaget. Vid mycket hög belastning kan alla linjer vara upptagna och då kan man behöva ringa igen.

Vad gäller telefontiderna vilket skribenten tycker är "minst sagt begränsade" så är telefonen öppen mellan klockan 8 och 17 förutom lunchtid 12-13.

Hellgren som oförskyllt drabbats av vårt telefonhaveri är naturligtvis välkommen att höra av sig hit för en ny mottagningstid.

Valens läkargrupp

Claes Malmberg

Nilla Andersson
Hallgren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons