Annons
Insändare

”Parkeringssituationen är ohållbar”

Vi tillskriver ansvariga för den ohållbara parkeringssituation som vi boende på Övre är utsatta för, och ber om en förklaring till den situation som nu är.
Publicerad 1 oktober 2024
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenterna får svar direkt gällande möjligheten till boendeparkering vid Övre.
Skribenterna får svar direkt gällande möjligheten till boendeparkering vid Övre.Foto: Tomas Nyberg

När vi tecknade oss för detta boende på Sankta Katarinas gata gällde p-norm 0,7 och ett p-hus skulle byggas. Innan byggstart ändras normen till 0, och byggherren för p-huset blev då av med alla sina kunder och pausade byggnation.

Efter vår inflyttning i juli har vi parkerat på den tillfälliga platsen i den mån det har funnits plats.

Annons

Då vi läste att man skulle införa avgifter för parkering och samtidigt göra boendeparkering i blå zonen blev vi glada, och lämnade återbud till den p-plats som vi privat hade skaffat. Efter många om och men sattes skyltar upp med boendeparkering den 11 september och vi betalade avgift för boendetaxa. Döm om vår förvåning då man den 12 september satte blåa säckar över alla skyltar!

Den 24 september sattes nya skyltar upp och då har man plockat bort boendeparkeringsmöjligheten på denna närmsta p-plats liksom vid Folkets Park. Detta med hänvisning till att platserna är tillfälliga och bebyggelse skall ske inom kort!

Vår närmsta boendeparkering är nu ganska långt ifrån vårt hus. Hade vi visst detta hade vi inte sökt om boendeparkering.

Vad är skälet till att man inte kan ha boendeparkering på en tillfällig parkeringsplats? Är det så att det är mer attraktivt att få fullt betalt för dessa platser, och då struntar man i den ohållbara situation som kommunen genom sitt agerande försatt oss boende på Övre i.

Gör om och gör rätt!!

Margreth och Jan Mårtensson, Sankta Katarinas gata 2

Svar direkt: Situationen är komplex med en lång bakgrund som involverar flera verksamheter och politiska beslut. Sammanfattningsvis är det nuvarande läget en konsekvens av en parkeringsstrategi som bara delvis har genomförts, och där alla delar inte har samverkat fullt.

Som exploateringschef ansvarar jag för att leda utvecklingsprojekt på kommunens mark. På Övre omfattar det allt från de första idéerna till att området står färdigt. Vi har arbetat för att möjliggöra den planerade parkeringslösningen, ett mobilitetshus genom två olika förslag som antagits av kommunfullmäktige. Kombinationen av en parkeringsnorm noll och att fastighetsägarna inte valt att teckna parkeringsköp för sina boendes behov har dock gjort att byggnationen av ett mobilitetshus inte kunnat starta. Det är egentligen inte kommunens ansvar, utan fastighetsägarnas, att tillhandahålla parkering för sina boenden. De befintliga och planerade fastighetsägarna på Övre kunde ha avhjälpt parkeringssituationen genom att köpa parkeringsköp för sina boendes behov. Kommunen har i sin kommunikation med exploatörer och boende hänvisat till att parkering löses genom fastighetsägaren.

Eftersom fastighetsägarna har valt att inte köpa några parkeringsköp, har det lett till att byggnationen av mobilitetshuset, som kommunen har avtal om, inte kunnat påbörjas. För att tillfälligt lösa det akuta behovet av parkering i staden, har vi anordnat tillfälliga parkeringsplatser på Övre och Bollen i väntan på att den planerade byggnationen ska starta. Enligt bygglovet och planen för parkeringen är det en tillfällig allmänt tillgänglig parkering, inte en boendeparkering, och förhoppningen är att området ska bebyggas inom en snar framtid.

Tyvärr skedde en kommunikationsmiss mellan kommunen och entreprenören, vilket resulterade i att skyltningen inte blev korrekt. Vi beklagar detta. Skylten blev fel i samband med att parkeringsavgifterna skulle införas, men det har nu rättats till. Parkeringsövervakningen kommer snart att återupptas.

Mattias Hägg, enhetschef exploatering & strategisk lokalförsörjning

Annons
Annons
Annons
Annons