Öst är öst, väst är väst, och i Trelleborgs hamn mötas de
Hade Kipling någonsin varit i Trelleborg hade hans talspråk sannolikt varit: "Öst är öst, väst är väst, och i Trelleborgs hamn mötas de". Var det inte det, ungefär, som stod i bladet (den 4 november)?
En av de värsta synerna jag råkade se här om morgonen var, då två utländska trailerdragare körde efter varandra, till att börja med. På väg mot Malmö och kanske Norrland, för lastbilarna skall ju köras, direkt efter den nya Maglarpsrondellen började den bakomvarande lastbilen att ligga långt ut till vänster, sannolikt i akt och mening att göra en omkörning. Kön körde i 85-90 km/tim. Tyvärr besannades mina farhågor å det grövsta. Direkt då efterföljande raksträcka började och ett litet hål i mötande trafik uppstod, så blinkade han bakom vänster och vände ut snudan för att köra om. Den "långsammare" vek inte en tum, inte till höger och inte lyfte han på foten heller. Den omkörande han vek inte heller. Inte en tum. Jag satt och gapade då den ena efter den andra mötande tvingades ut på sin egen vägren för att inte krossas av "vägens riddare". Efter 15 första mötande bilar tappade jag räkningen. Den omkörande hann inte ens in tillbaka innan den heldragna linjen började igen.
Men lite spill får man väl räkna med, för Trelleborg är ju gunås kortaste väg till kontinenten, så det är klart att lastbilarna skall köras denna väg. Oavsett slutdestination. Så tycks ju alla tycka. I bladet kunde man också härom veckan läsa att "Hamnen gör ett bra resultat", eller något annat liknande positivt. Hamnen låg redan på 17 mio SEK i vinst mot förväntade 26 mio. Jo, jag tackar, jag. I ett stycke i slutet av krian, nämndes dock att man hade haft lite problem. För det hade visst varit nå"t problem med att teckna avtal. Jo, jag tackar jag.
Inte blev det mycket bättre, när TA några dagar senare berättade att hamnen missat meddela att målet inte var de 26 angivna miljonerna, utan de var bortåt 36 miljoner kronor. Och så hade man lite problem med att teckna avtal…
Cirka 30 procent fel på några ynka miljoner spelar inte så stor roll i redovisningen, kanske. Men säkert spelar 30 procent fel på 1 500 miljoner svenska kronor en jäkla roll. Det mest beklagliga är, att jag redan i detta skede fick ens såhär mycket rätt i min profetia från i somras om att kalkyler brukar leva ett eget liv (östtyska beräkningar) och det inte finns några som helst garantier för framtida trafikavtal.
Ystad har fått sitt miljötillstånd för att bygga ut för större båtar, Malmö kör sitt race tillsammans med Köpenhamn. Trelleborg liknar mer och mer den berömda åsnan mellan de lika berömda två hötapparna.
Bygg ringvägen för dem som vill ha/behöver den och stäng hamnen, så
slipper vi en massa dynga inne i stan.