Oseriöst av Söderslättsgymnasiet
Argumentet för att välja denna skola var bland annat "läraretätheten" som hon sa. Mitt barn började andra året på sitt program och fick nu reda på att elever som går tyska steg 2 inte var så många. Rektorn slog då ihop steg 2 med steg 4. Ungdomarna som läst tyska i fem år och de som läst i ett år skall gå i samma klass. Givetvis insåg tyskläraren att man inte kan undervisa dessa elever samtidigt. Därför delade hon upp dem så att halva klassen har lärarledd tid medan andra halvan själv läser. Min fråga till rektorn är hur eleverna skall få ihop antal lärarledda timmar för att erhålla betyg enligt skolplanen. Detta är naturligtvis förödande vad det gäller kvalitén på undervisningen och visar med all tydlighet hur oseriöst Söderslättsgymnasiet hanterar elever och oss godtrogna föräldrar
Svar direkt: Söderslättgymnasiet har tagit del av insändarskribentens beskrivning avseende lärosituationen för berörd elev.
Stegintegrering av kurser i språk är vanligt förekommande. Gymnasieskolorna använder sig av denna åtgärd vid många tillfällen då antal elever i de olika kurserna är för få för att bilda egna grupper. Stegintegrering i sak behöver inte betyda att eleverna får mindre undervisningstid då antalet elever inte överstiger en normal klasstorlek.
Läraren gör en differentierad planering motsvarande de antal kurser som läses samtidigt.
Förmåga och kunskaper hos lärare att hantera flera kurser i samma grupp under samma studieperiod och lektionstillfällen varierar naturligtvis, likväl elevernas förmåga att tillgodogöra sig kursernas innehåll.
Gymnasieskolan har ansvaret för att bereda varje elev de bästa möjligheterna för att kunna tillägna sig studier och tar också genom detta ansvar för stegintegrering som en metod att tillgodose elevernas språkval.
Varje elevs skolsituation och studieresultat värderas individuellt varvid vi beklagar att insändarskribenten och dottern är otillfredsställda med situationen.
Söderslättgymnasiet tar gärna emot insändarskribenten med barn för en enskild diskussion kring skolans undervisning i tyska steg 2.
Sverker Hagman
rektor
Söderslättsgymnasiet