Annons
Insändare

Öppna frågor till styret

Styret har nu suttit med maktinnehavet i drygt ett halvår. Vi väljare blev grundligt snuvade. Er programförklaring utmynnade i ren och skär girighet, där ni mellan er diskuterade hur ni skulle beskriva era kommunalråds arbetsuppgifter för att motivera dessa ämbeten och oskäliga arvoden.
Publicerad 5 juni 2023
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Styrets kommunalråd Erik Lundström (KD), Mathias Andersson (SD), Ann Kajsson Carlqvist (M) och Henrik Silfverstolpe (L).
Styrets kommunalråd Erik Lundström (KD), Mathias Andersson (SD), Ann Kajsson Carlqvist (M) och Henrik Silfverstolpe (L).Foto: Tomas Nyberg

Skattemedel som kunde ha gått till verksamheten. Eller hur?

Ingen kraft tycks ha ägnats åt att fokusera på kommunens utveckling med sammanhängande problematik. Hur har man tänkt i följande frågor som är avgörande för kommunens ekonomi?

Annons

Man önskar bolagisering av projektet Ankarpartner Sjöstaden med att frånhända sig kontrollen över offentlighetsprincipen. Nu har ni stoppat genom återremiss i kommunfullmäktige den 22 maj.

Kommunstyrelsens ordförande kunde vid tillfället inte svara på direkta frågor: ”visste inte, får återkomma”. När då?

Är det styrets och Centerpartiets avsikt att följa Mathias Anderssons uttalande i kommunfullmäktige – att ingen hänsyn ska visas beslutet om återremiss?

Kommunen förutspår en försämrad ekonomi. Kommunens styrinstrument är en utredning av konsulten PWC, antagen i kommunfullmäktige 200220 med beslut om att denna ska omprövas och föreläggas kommunfullmäktige vartannat år. Så har ej skett. Men detta utgör ju grundstenen i hela den kommunala verksamheten!

De siffror som ligger till grund är redan överspelade, bland annat förväntad befolkningsutveckling med ökat skatteunderlag som ej uppnåtts.

Bygg- och bostadsmarknaden har mer eller mindre kraschat, jämfört med lösa antaganden.

Och man får anta att varken Skanska eller Obos nu har brått med att sätta spaden i marken med den volatila bostadsmarknad som råder.

Utbyggnad av Östra ringvägen kan nu först börja byggas år 2027.

Därtill problembarnet hamnen, som har en smått skandalös historik. Genom olika företag sysselsatte hamnverksamheten på 1960-talet ett par tusen yrkesverksamma, direkt eller indirekt. Idag cirka 140 personer med begränsat skattebidrag.

Myten gör gällande att dåvarande finansminister Gunnar Sträng inför varje budgetberedning ringde SJ-chefen i Trelleborg för att kolla det gångna årets förhållande mellan import-exporttåg.

Annons

Vilket var ett uttryck för hamnens nationella betydelse den gången.

Hamnen har genom missriktad ambition utvecklats på ett för Trelleborg ogynnsamt sätt. Man agerar dörrmatta åt transportörer på genomresa men vi skattebetalare står för fiolerna. Hur får ni ihop detta?

Man står sedan decennier utan tillfartsväg till hamnen på grund av usel initial planering. Under tiden lär Fehmarn-Bältförbindelsen stå klar 2028. Danmark förutspår en betydlig ökad lastbilstrafik till/från Sverige och förbättrar nu sitt vägnät. Finns i Trelleborg scenario för detta?

Vidare skrev herrarna Rubin och Silfverstolpe för en del år sedan en avsiktsförklaring med Trafikverket om att trimma den nu nuvarande västliga hamninfarten. Denna överenskommelse har kommunen hitintills struntat i. All kraft har ägnats åt projektet med östlig hamninfart. Ansvarsfullt? Hur ser trafikflödet nu ut genom Trelleborg på grund av denna försummelse?

Hur ser nuvarande ekonomisk planering och framförhållning ut?

Med referens till allt ovan är det uppenbart att kompetens torde brista såväl på politiker- som tjänstemannanivå.

Lär styret sig av detta?

Och hur förklara att man med ett ”demokratiråd” gör sitt yttersta för att utestänga C och V från sedvanlig insyn och information?

Under många år har man strött konsultpengar till höger och vänster på olika enskilda projekt utan något grepp om helheten. Misslyckade projekt är många, bland annat rivningsraseriet på Östra stranden, Ebbehallen, olaglig hundrastplats, stopp för Östra ringvägen, nonchalans av avsiktsförklaringen med Trafikverket etcetera. När fattar styret helheten?

Tacksam för klargörande av Styret.

Pia Dahlbom och Rune Roth, Beddingestrand

Annons
Annons
Annons
Annons