Insändare

Öppna dörrarna i skoldebatten

Serien om Spjutspetsskolan i Trelleborgs Allehanda har lett till starka känslor i kommentarerna på hemsidan. Det är uppenbart för mig att det råder splittring i frågan om huruvida projektet har varit lyckat eller ej.
Insändare • Publicerad 7 januari 2009

Jag har själv kontaktats av Bengt Gunnarsson och Mats Lundqvist som bjuder in till ett möte bakom stängda dörrar för att diskutera vad som är rätt och vad som är fel. Mats har en del frågor som han vill få svar på och jag har sagt att jag svarar gärna på hans frågor vid ett offentligt möte där alla som är intresserad kan ta del av den informationen som kommer fram. Skolan finansieras av skattemedel och omfattas av offentlighetsprincipen. Därför uppmanar jag nu Skolnämnden och Skolförvaltningen att bjuda in till ett informationsmöte på lämpligt ställe för att förklara en gång för alla hur

skolorganisationen fungerar då det tycks råda en hel del missförstånd bland lärare, skolledare, föräldrar och skolforskare. Jag skulle vara mycket tacksam som förälder i kommunen att få en fullständig förklaring på exakt hur skolan fungerar under konceptet Spjutspetsskolan då jag har fått motstridiga uppgifter från skolförvaltning, skolpolitiker, lärare, processledare och skolledare. Som forskare vore jag tacksam att få tillfälle att berätta om forskningens syn på koncept som Spjutspetsskolan. Inför min föreläsning för lärarna i augusti uppmanades jag av Barbro Melander att inte svara på några frågor som rörde organisationen. Hon bad mig att hänvisa istället till henne.

Faktum är att det finns en hel del skriven om organisationsmodeller inom skolforskning och jag svarar gärna på frågor kring detta vid ett offentligt möte. Jag tror att skolan i Trelleborg skulle må bra av en offentlig diskussion där samtliga intressenter deltar. Det handlar inte om att man "besvarar "drevet" som hakat på.." som en skolpolitiker har skrivit till mig. I en dynamisk demokrati skapas framgång i samråd och öppenhet med de medborgarna som finansierar de olika verksamheterna.

Jag ser därför fram emot ett positivt svar på min uppmaning från ansvariga skolpolitiker och förvaltare.

Trevor Dolan Doktorand Stockholms universitet Pedagogiska institutionen
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.