Onödig mellanupphandling
Personkännedom, service och lokalkännedom, vad är detta för er? När priset blir lägre kan man kanske inte hålla samma service till sina kunder. Hålla lika höga standardkrav på både vanlig personbilstaxi och specialfordon (ramp, lift) som tidigare.
Palmstadens taxi hade färdtjänsten i Vellinge kommun tillsammans med ett annat bolag som heter Taxibil Syd AB.
Då Palmstadens taxi inte klarade av färdtjänsten där begärde Vellinge kommun att Vellinge taxi skulle ta över den igen. Varför detta?
Både stora och små kunder som jag vet har provat Palmstadens taxi och inte alls varit nöjda med dem utan snabbt övergått till Taxi Trelleborg igen, vilket innebär att de måste sköta sin verksamhet bättre än Palmstadens taxi.
Ryktesvis så har Palmstadens taxi svårigheter med att hitta dit kunderna ska. Problem med att komma i tid, ger felaktig information till sina kunder och har undermålig service.
Vad jag själv har hört sägas så kommer ingen som jobbar i Taxi Trelleborg att skifta sin anställning över till Palmstadens taxi då de behöver både telefonister till sin växel och förare till deras bilar och bussar. Vilket i sin tur gör att man måste anställa nya personer som inte känner oss färdtjänstkunder och övriga kunder och våra behov.
Mig veterligen var Taxi Trelleborgs anbud 7.5 miljoner kronor och Palmstadens taxi 6.2 miljoner.
I de 6.2 miljoner kronorna ska alla kostnader täckas in. Själv anser jag det mycket svårt att se möjligheten för de anställda förarna och telefonisterna att få en skälig lön, samt hur ska man ha råd att köpa in de eventuellt nya fordon som behövs för att klara färdtjänstresorna med både bil och buss?
Trelleborgs taxi: Grund-anbud 6.2 miljoner kronor, egenavgifter 1.3 miljoner kronor. Total summa 7.5 miljoner kronor.
Palmstadens taxi: Grundanbud 4.9 miljoner kronor, egenavgifter 1.3 miljoner kronor. Total summa 6.2 miljoner kronor.
Vad jag själv vet så är majoriteten av färdtjänstkunderna och andra kunder och företag nöjda med Taxi Trelleborg. Många äldre människor och även andra personer, däribland jag själv har byggt upp en trygghetskänsla till deras förare och telefonister som nu kommer att brytas.
År 2011-12 ska Skånetrafiken eventuellt ta över färdtjänsten för att kommunen antagligen vill slippa det byråkratiska ansvar som följer den och jobbet kring den.
Varför då göra en upphandling ytterligare då kommunen förmodligen ändå släpper allt ansvar om drygt 2-3 års tid?
Då tycker jag denna mellanupphandling är totalt onödig. Men om någon kunde förklara för mig varför denna upphandling var nödvändig och även besvara mina andra frågor i mitt brev så skulle jag bli tacksam.