Ologiskt läge för busshållplats vid Trelleborg C
Nu ligger ovanstående hållplats ensamt så långt bort det går från stationsbyggnaden. Även om någon använder centralens östra in- och utgång går majoriteten av resenärerna till och från tågen genom huvudentrén till bussarna.
Allt som oftast – vilket är bra – stannar ankommande bussar mot Fagerängen och Gislöv först i höjd med centralstationens huvudingång – före sin hållplats – för att släppa av resenärer till tågen. Därefter kör man fram till sitt ordinarie hållplatsläge.
När Pågatåget någon gång är försenat måste bussresenärerna skyndsamt ta sig fram till busshållplatsen till de väntande bussar som är på väg att starta. Självfallet skall anknytande stadsbussar med hög turtäthet stanna så nära Centralstationens entré som möjligt. Sannolikt blir det även en förbättring för bussförarna vid deras avlösningar. Eftersom åtgärden endast syftar till att stuva om hållplatserna uppstår inga uppställningsproblem eftersom utrymmet på platsen är konstant och endast byter plats.
”När Pågatåget någon gång är försenat måste bussresenärerna skyndsamt ta sig fram till busshållplatsen till de väntande bussar som är på väg att starta.”HB
Det finns gott om utrymme för att göra denna enkla ändring som betyder en smidigare och bekvämare omstigning mellan tåg och buss och mellan buss till buss. Under den kallare årstiden blir det också naturligare att invänta bussens avgångstid inne i stationshallen.
HB
Svar direkt: Tack för din analys och ditt förslag. Att bestämma var hållplatserna ska vara sker normalt i samverkan mellan Skånetrafiken och väghållarna i Trelleborg – i detta fall Trafikverket och Trelleborgs kommun. Vi på Skånetrafiken ser gärna över Trelleborg C så att stationen och hållplatserna där skapar en ännu bättre bytespunkt för våra resenärer. Men detta arbete görs bäst i samverkan mellan Trafikverket, Trelleborgs kommun och även vår trafikoperatör Bergkvarabuss.
Kristian Ördell, presskommunikatör Skånetrafiken