Nya E6-förslaget – en viktig tvärpolitisk åtgärd
De som bevistade kommunfullmäktigemötet förra måndagen vet att sverigedemokraterna inledningsvis genom sina företrädare från talarstolen yrkade bifall till alliansens förslag till val av E 6-dragning och avslag för vårt alternativ. Under den långa debatten, där många nya uppgifter framkom, visade det sig dock att alliansens förslag var ogenomförbart. Det eftersom det redan stora trafikkaoset som tidvis råder på Hedvägen, nedre delen av väg 108, och längs Hamngatan skulle komma att förvärras. Skapa fara för hälsan hos boende längs stråken och permanenta en dålig trafikmiljö där under ett antal år framöver.
Miljönämnden hade veckan före kommunfullmäktige, kf, framfört allvarliga erinringar mot vägverkets förslag. Miljönämnden var tvärpolitiskt enig i denna erinran, och hade också med omedelbar verkan kommunicerat ks- och kf-ledamöter före debatten förra måndagen.
Vi socialdemokrater delar miljönämndens bedömningar, och vår kf-grupp kunde därför inte rösta på alliansens förslag. Vi var, som det visade sig, långt ifrån ensamma om detta. Sannerligen beror det inte alls, såsom TA påstår, på mig att det till sist bara var 17 av 51 ledamöter i kf som röstade för alliansens förslag.
Orsaken till alliansens nederlag ligger helt i dess egen bristfälliga information till ledamöterna om sakförhållandena. Samtliga konsekvenser av det egna förslaget hade inte redovisats före debatten. Med hänsyn till de nya sakuppgifter som framkom under debatten borde alliansen ha reagerat som fullmäktige i övrigt och efter ajourneringen tagit tillbaka sitt ursprungsförslag och slutit upp kring moderaternas nya förslag. Ett förslag som vår kf-grupp till sist ställde sig bakom.
I denna kompromiss är kärnpunkten att man före ett anslutande av motorvägen till centralorten noggrant måste tänka igenom hur infarterna kan arrangeras så att fjärrtrafiken till och från hamnen kan ledas bort från Hedvägens, Hamngatans och väg 108 tätortsbebyggelse. Och hur de nya vägar som nu byggs de närmaste fem åren skall kunna fortsätta att användas när hamnens trafik snart, enligt planerna redan 2010-2015, enbart leds in österifrån.
Kompromissförslaget gör det möjligt att starta direkt och att undvika förseningar. Att uppfylla hälso-skydds-, trafiksäkerhets- och övriga miljökvalitetskrav måste vara en ledstjärna i det fortsatta arbetet. En bred, helst tvärpolitisk politisk uppslutning bör eftersträvas och vara möjlig att uppnå.
Det gäller ju hela Skandinaviens Europakorridor till Tyskland och Polen – som samtidigt är Trelleborgs viktigaste livsnerv.
Sten Björk, s