Annons
Insändare

Nya alternativ behöver inte vara sämre

Niels Nielsen (S) har i TA (den 1 februari) tagit till orda om det förment usla med privata skolor "... som sänder trelleborgarnas inbetalda skattepengar till skatteparadis utomlands".
Publicerad 5 februari 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten menar att det inte bara är ekonomi och hårda frågor som räknas utan även hur eleverna hos IES själva tycker och hur de lyckas med sin utbildning.
Skribenten menar att det inte bara är ekonomi och hårda frågor som räknas utan även hur eleverna hos IES själva tycker och hur de lyckas med sin utbildning.Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Hans åsikter i ämnet är vanliga bland starkt socialistiskt inriktade medborgare. I motsats vill jag gärna tro att många borgerligt inställda personer, som exempelvis jag själv, tillåter sig att ha en mer analytisk inställning där man utan politiska skygglappar söker alternativ som löser samma uppgift även om det sker på ett nytt eller "annorlunda" sätt.

Dessa alternativ behöver inte alls vara sämre än de gamla gängse sätten, förutsatt att man analyserar och argumenterar sakligt och med korrekta fakta som grund. För självklart, Niels, vore det ju tjänstefel att välja något som sakligt sett är sämre och som lök på laxen dyrare än det man redan har!

Annons

Själv har jag under mitt yrkesliv bland annat ansvarat för åtskilliga förhandlingar och diskussioner med alla möjliga tänkbara (mot)parter som inspekterande myndigheter, fackliga företrädare, över- och underordnade personer, som kort sagt alla ovillkorligen skall hanteras på ett hederligt sätt. Där alla lämnade sakuppgifter är korrekta till 100 procent!

Det en förhandling, ett val, en diskussion etc om vad det än gäller (varför inte en ny utbildningsväg?!) sedan skall handla om är att i en så sansad ton som möjligt diskutera mjukare värden i frågan för att komma fram till ett bra beslut.

Men i den rätt upphetsade politiska debatten om om IES och andra initiativ när det gäller privata alternativ har jag aldrig någonsin hört talas om de mätbara fakta jag själv alltid haft som grund för beslut. Jag tror faktiskt inte heller att vare sig du Niels eller någon annan politiker egentligen brytt sig om att plocka fram konkreta hårda fakta om kostnader och annat för IES och ställa detta emot alternativen i vår standardskola. Det är ju inte lätt att göra den jämförelsen skall erkännas. Men sådant måste ändå vara grunden för att sedan fatta vettiga beslut.

”Dessa alternativ behöver inte alls vara sämre än de gamla gängse sätten, förutsatt att man analyserar och argumenterar sakligt och med korrekta fakta som grund.”
Lars-Olof Svedberg

Så om vi lämnar ditt politiska argumentationssätt, Niels, låt oss se om TA vill ge dig utrymme till att rapportera om hur många lärare man kunnat få från trelleborgarna? På vilka villkor man kan få lärare som reser till Sverige och tar arbete från trelleborgarna när de får 4 000-5 000 kronor under avtalslön? Varför eleverna frivilligt väljer en skola som präglas av en ohållbar kultur? På vilket sätt stressen och klasstorleken är ohanterlig på IES? Hur motsvarande ”stress och klasstorlek” är i våra vanliga skolor? Om inte ett fastighetsbolag (Hemsö) skall ha betalt för att tillhandahålla lokaler? Om inte alla skolor får en skolpeng, inte bara IES? Är skolpengen inte samma för ”vanliga” skolor som för IES, lägre kan den väl i alla fall inte vara? Vilken storleksordning det är på skattepengarna som går till skatteparadisen? Och så nära du kan komma,h ur mycket kostar en elev totalt per år i kronor i IES jämfört med ”vanliga” skolor? Och exakt varifrån har du de svepande uppgifterna i ditt inlägg i TA?

När vi har alla de uppgifterna på ett trovärdigt och konkret sätt försöker vi låna lite mer plats i TA och då kan vi snacka mera om vad vi skall tycka om att dina politiska meningsmotståndare i Trelleborg och välja om vi skall tacka dem eller förbanna dem… Jag (som inte är politiker) lovar att bara se till ekonomi och hårda frågor, dock ställda i förhållande till vad eleverna hos IES själva tycker och hur de lyckas med sin utbildning! För det är den saken som räknas, Niels, inte svepande politikersnack som möjligen låter bra men faller samman när det kontrolleras!

Lars-Olof Svedberg

Annons
Annons
Annons
Annons