Något måste göras, och det omgående
Nej tvärtom minskar självfallet underlaget när man exempelvis på linje 3 på lördagar börjar köra från Gislövs läge först kl. 07.25, då i 30 minuters trafik och från kl. 14.25 med 60 minuters trafik som slutar kl. 21.25 med några efterföljande glesa turer på linje 190.
På söndagarna går första bussen från Gislövs läge kl. 09.25 med en buss i timmen hela dagen. Även söndagstrafiken upphör kl. 21.25 med en buss från linje 190 kl. 22.59. Avgångstiderna från Övre är ungefär desamma. Kommer man från Malmö med pendeln under 60-minuterstrafiken har varannan tur på linje 3 ingen samtrafik utan väntetiden blir 42 minuter.
Måndag till fredag trafikeras linje 3 med en buss i timmen efter kl.18.40 och slutar helt kl. 21.30. Självklart återstår endast taxi eller egen bil.
Med denna trafik länkar man inte samman och utvecklar Trelleborgs kommun. Under senare tid kan vi också konstatera att man inte heller erbjuder en pålitlig resa i en ren miljö med moderna bussar. Skånetrafiken hade utlovat en tätare tidtabell på linje 3 på kvällarna under sommaren och nya gasbussar från hösten 2009. Vad blev det av dessa löften? Däremot bemöts resenären av kunniga och vänliga förare som försöker att göra det bästa av situationen.
Det räcker numera inte att enbart upprätthålla den gamla nivån på busstrafiken utan den måste höjas och utvecklas, om nu Trelleborgs kommun på allvar vill uppvisa och ta ett större ansvar för sina kommunikationer. Något som inte gjorts de senaste decennierna.