Annons
Insändare

Mitträcke på väg 108 – absolut den bästa lösningen

Svar till Fortfarande irriterad pendlare (den 30 oktober).
Publicerad 8 november 2023
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pendlingen inkräktar inte på din arbetstid utan på din fritid, konstaterar skribenten i ett inlägg om hastighetssänkningen på väg 108.
Pendlingen inkräktar inte på din arbetstid utan på din fritid, konstaterar skribenten i ett inlägg om hastighetssänkningen på väg 108.Foto: Martina Holmberg / TT

Jag vill inleda med att hålla med dig fullt ut i ditt påstående om mitträcke, det vore den klart bästa åtgärden för att både öka trafiksäkerheten och minska pendlingstiden – och är absolut den lösning jag skulle vilja se.

Men tyvärr lever vi ju inte i en idealvärld, och när det kommer till statliga infrastrukturinvesteringar så blir det ju alltid en prioriteringsfråga. Just därför har jag inget problem med hastighetssänkningen på den berörda sträckan, det är den mest kostnadseffektiva och snabbast genomförbara förändringen för att se en trafiksäkerhetsförbättring, i väntan på en mitträckeslösning som kanske kommer.

Annons

Bara för att detta beslut tagits, så innebär det ju inte att man anser sig klar och inte kommer jobba mot mitträckeslösningen.

Vi kan väl sluta med löjliga exempel och hålla oss till fakta. Man likriktar hastigheten enligt vägens förhållande och de riktlinjer trafikverket har. Givetvis får vi fokusera på delsträckan av pendlingen, för det är den sträckningen som ligger inom kommunen, och den del som kommunen råder över.

”Bara för att detta beslut tagits, så innebär det ju inte att man anser sig klar och inte kommer jobba mot mitträckeslösningen.”
En annan pendlare på väg 108

Din uträkning för samhällskostnaden är lika realistisk som den är hypotetisk. Stora siffror blir effektfullt, men det är ju inte förankrat i verkligheten. För att den kostnaden skulle realiseras, så skulle det innebära att alla pendlarna är produktiva 64 sekunder mindre av sin arbetstid på grund av pendlingen. Men pendling inkräktar ju inte på din arbetstid (som inte heller sekundspåras, då kan vi säga adjö till fikaraster och micropauser etc) utan på fritid.

Hypotetiskt korrekt, men i realiteten försumbar effekt.

Men eftersom vi är överens om målbilden, så tycker jag vi slutar tjafsa här och i stället lägger energin på att jaga våra politiker med blåslampa för att uppnå den snarast. Jag hyser dock inte stora förhoppningar där baserat på senaste årens facit med infrastrukturprojekt...

En annan pendlare på väg 108

Annons
Annons
Annons
Annons