Annons
Insändare

Mitt lilla strå till stacken

Diskussionerna om hamnens vara eller inte vara kommer säkerligen att bli både långa och många. Först vill jag slå fast att för mig är hamnen och Trelleborg synonyma. Ingen hamn inget Trelleborg. Jag betraktar alltså hamnen som först och främst en enorm tillgång för staden. Sedan gäller det ju att skapa en infrastruktur som tar hänsyn till båda sidor.
Insändare • Publicerad 22 augusti 2008

Som jag ser det kan man lösa problemet med en tunnel som tar trafiken in till hamnområdet. Tunneln bör vara gjuten och inte grävd eller borrad. Var tunneln skall börja eller sluta bör avgöras av de som kan saken bättre än jag. Den skall naturligtvis ha två filer in och två filer ut. Ventileras och filtreras så att de skadliga partiklarna försvinner. Vidare så skall naturligtvis Östersjöstaterna komma överens om gemensamma krav för färjornas drift. Drivmedel och motorer är ju viktiga för miljön. Här måste man komma överens om en gemensam politik.

Blir inte detta dyrt? Jo naturligtvis blir det dyrt och lika naturligt är det att kommunen inte skall stå ensam för en sådan infrastruktursatsning. Hela landet skall naturligtvis vara med och betala kalaset. Riksdag och regering har beslutat att Trelleborg skall vara en av landets viktigaste hamnar och bör naturligtvis vara med och finansiera. Kosta vad det kosta vill men människan måste alltid stå i centrum.

Per Grönlund, spi
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons