Annons
Insändare

Många frågetecken kring kommunens nya telefoni

Det har på sistone skrivits en del om telefonerna som hemtjänstpersonalen använder.
Publicerad 16 juni 2018
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten har frågor kring kommunens nya upphandling av telefoni och får svar direkt.
Skribenten har frågor kring kommunens nya upphandling av telefoni och får svar direkt.Foto: Isabell Höjman

Teknik är ofta bra när den fungerar. Personalen öppnar dörrar, får arbetsinstruktioner, kvitterar utfört arbete med mera i lurarna.

Nu har någon inom kommunen tecknat nytt telefonabonnemang för all personal.

Annons

Tyvärr fungerar inte detta abonnemang ute på landsbygden.

Fråga: Hur tänker man lösa detta? Vad kommer det att kosta oss skattebetalare? Hur kan man boka ett abonnemang utan att kolla täckningen först?

Nicke Nyfiken

Svar direkt: Det är jag som är ansvarig för telefonifrågorna i kommunen och jag ser gärna att du kontaktar mig direkt, så kan jag ge dig ett mer uttömmande svar på frågorna.

Bytet av telefonileverantör är genomfört efter gemensam upphandling av alla Skånes kommuner.

En av de viktigaste utvärderingskriterierna har varit mobiltäckningen och oberoende mätningar av täckningen har genomförts i kommunen, även på landsbygden. Vid övergången till ny operatör uppstår alltid inkörnings och täckningsproblem eftersom de olika operatörerna inte har samma täckning i alla områden, detta visar sig i praktiken efter att man börjat använda de nya abonnemangen.

Vi arbetar då så att vi internt efterlyser konkreta exempel på störningar, brutna samtal med mera som vi sedan tar vidare till operatören och de utför justeringar i sitt nät för att förbättra samtalskvaliteten efterhand. Jag är väl medveten om att telefonen är ett väldigt viktigt arbetsredskap för vår hemtjänstpersonal och därför är arbetet med att lösa de täckningsproblem som uppstår högt prioriterat.

Stefan Andersson

IT-Chef

Annons
Annons
Annons
Annons