Annons
Insändare

Luftkvaliteten blir bättre i stora delar av Trelleborg

Per Christensson påstår (den 25 juli) att miljön på väster och i centrum inte är utsatt för höga halter av avgaser och annan nedsmutsning från trafiken till och från hamnen.
Publicerad 10 september 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten ger en historisk tillbakablick på hur lastbilstrafiken dragits genom Trelleborg sedan 1962.
Skribenten ger en historisk tillbakablick på hur lastbilstrafiken dragits genom Trelleborg sedan 1962.Foto: Sara Johari

Du skriver även, att om man söker på kommunens hemsida då hittas en säger en undersökning och att denna absolut ej ger belägg för mina påståenden. Enligt din mening släpper dessa transporter inte ut några höga halter av avgaser eller andra partiklar, då kan det inte vara några som helst problem att flytta dessa till de östra delarna? Jättebra ”eller hur”?

Då har du inte läst Miljökonsekvensbeskrivningen som finns om ringvägen på kommunens hemsida. Där står det att luftkvaliteten blir bättre i centrala delar och något sämre i de östra delarna. Det säger sig själv att om man flyttar 760 000 lastbilar + 440 000 personbilar upp på en ringväg med östlig nerfart att luftkvaliteten blir bättre i mycket stora delar av Trelleborgs kommun som i dag påverkas av avgastransporterna. Härtill får man inte glömma den lokaltrafik som i dag kör på västra infarten samt Hedvägen ut mot de östra delarna av Trelleborg.

Annons

Jag har i flera inlägg skrivit att i så stora projekt som detta, är det troligt att besluten drabbar några mer än andra. Jag förstår givetvis att det 25-tal fastighetsägare (enligt insändaren) som måste flytta är förbannade. Inlösen för dessa fastigheter är marknadsvärdet + 25 procent.

Du vill också att resterande fastigheter som ligger närmre ringvägen än de som i dag bor på väster och centrum skall få kompensation för de skador de får på både hälsa och ekonomi från den väg de blir påtvingade!

Har även i tidigare artiklar informerat vad som hände när man byggde västra infarten. Det är kanske "tjatigt" att ännu en gång informera vad som skedde då. Men med utgångspunkt från ditt inlägg är det nog nödvändigt.

Från Trelleborgs hamn till Malmö fanns tidigare en väg vid namn "rikstvåan". Den gick via Stavstensvägen mot Vellinge-Hököpinge-Tygelsjö-Malmö. Från 1962, då TT-Line öppnade sin trafik till Travemünde, körde all trafik till och från färjorna på just denna stadsgata (Stavstensvägen). Dessa transporter fortsatte i 16 år till 1978 då den västra infarten var klar. Jag har tagit mig friheten och kollat upp hur många fordon som färjorna transporterade 1978, det var 175 000 fordon (varav 50 000 lastbilar). (Dessa uppgifter finns att hämta i Trelleborgs Allehandas invigningsartikel).

Märk väl att det var endast trottoaren mellan fordonen och fastigheterna på Stavstensvägen. Skillnaden för fastighetsägarna som tidigare haft transporterna norr om sig var att de blev "påtvingade" att ha dem söder som sig i stället, dessutom togs strandtomterna ifrån alla cirka hundra fastigheter från Albäck till Friheden.

Jag tror jag vet vad (HEN)KRL menar. Ordförande för Miljöpartiet bor på Gyllevägen som ligger i närheten av den blivande ringvägen.

LBP

Annons
Annons
Annons
Annons