Lloyd – rätt men fel
På sidan 9 i gratisutgåvan av Trelleborg 750 år uppges att en brittisk Lloyd kostade 4900 kronor.
Engelska Lloyd tillverkades i den dimmiga kuststaden Grimsby i ett litet antal 1948-1951.
En oengelsk konstruktion, tvåtaktsmotor och framhjulsdrift, med tvivelaktiga vägegenskaper. Priset 1948 var 480 pund? En Ford Anglia kostade 293 pund! Bilen importerades aldrig till Sverige.
Borgwardkoncernen i Bremen tillverkade Lloydbilen 1950-61 som "Steve" och vi äldre minns den. Fläktkyld, tvåtaktsmotor, framhjulsdrift och hela nio eller tolv hästkrafter. Kaross byggd på trästomme klädd med konstläder. 1954 övergick man till stålkaross. Många dåtida ägare klagade över susningar i öronen och huvudvärk, säkert orsakat av kylfläktens ylande.
Motorpressens tester var ganska positiva. En skribent har synpunkter på sittkomforten. Han avslutar testen: "Ljudnivån i kupén var ok. Emellertid kan detta bero på att man som regel håller knäna för öronen".
Rolf Kronkvist,
bilhistoriker