Annons
Insändare

”Länsstyrelsen verkar ta mer hänsyn till kulturmiljövård än till oss människor”

Svar till Hans Emanuelsson (den 19 september).
Publicerad 2 oktober 2023
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Jag råkar bara vara en invånare som sedan länge har fått nog och inte tycker att det är ok att årligen köra in 870 000 lastbilar och cirka 400 000 andra fordon rakt igenom centrala delar av vår stad, skriver signaturen LBP.
Jag råkar bara vara en invånare som sedan länge har fått nog och inte tycker att det är ok att årligen köra in 870 000 lastbilar och cirka 400 000 andra fordon rakt igenom centrala delar av vår stad, skriver signaturen LBP.Foto: FREDRIK PERSSON

Jag är inte insyltad i kommunens eller hamnens verksamheter. Jag råkar bara vara en invånare som sedan länge har fått nog och inte tycker att det är ok att årligen köra in 870 000 lastbilar och cirka 400 000 andra fordon rakt igenom centrala delar av vår stad.

Det är tveklöst så, att dessa transporter till och från färjorna påverkar oss negativt i Trelleborg.

Annons

Du skriver, att hamnens tillväxt och kommunens beslut om den östliga infarten, hur demokratiska de än må vara, inte är relevanta! Enligt Svenska Akademiens ordlista så betyder order relevant (hör till saken; betydelse). Då tycker du att våra dåvarande politikers beslut 2010 att flytta hamnen österut samt ringväg 2016 med östlig nerfart, inte hör till saken/saknar betydelse för stora delar av vår stad! För den största delen av vår stad har det stor betydelse var infarten är. Om man leder all genomfartstrafik runt staden får man givetvis mindre trängsel i stadskärnan och kan planera för trivsamma miljöer i de centrala delarna mot Sjöstaden.

Bara för att staten säger nej så betyder det inte att de har rätt i sak, behovet ligger fortfarande som en våt filt över Trelleborg.

”Bara för att staten säger nej så betyder det inte att de har rätt i sak, behovet ligger fortfarande som en våt filt över Trelleborg.”
LBP

Stora delar av Trafikverkets anslag går i dag till förbifart Stockholm och västlänken i Göteborg. Två enorma projekt där Trafikverket inte har en aning om vad slutnotan blir! Där lägger man i dag 4 av 5 kronor av sin budget.

Enligt Wikipedia så är kostnaden för förbifart Stockholm (byggstart 1 januari 2015 ) till 41,7 miljarder och Västlänken i Göteborg (byggstart maj 2018) 50 miljarder, beräknad på 2021 års penningvärde.

Länsstyrelsen skriver bland annat att ringvägen riskerar att påtagligt skada riksintresset för kulturmiljövård? Var kommer vi invånare in i bilden som i dag tvingas andas in alla dessa avgaser. Länsstyrelsen verkar ta mer hänsyn till kulturmiljövård än till oss människor i Trelleborg. Det är drygt 13 år (2010) sedan våra politiker på goda grunder beslöt att flytta hamnen österut. Därför menar jag att det är en fruktansvärd nonchalans från våra myndigheter att inte se Trelleborgs stad och dess hamns stora problem med den nuvarande infarten och hjälpa vår kommun att genomföra sitt helt avgörande projekt för Trelleborgs framtid.

Faktum är att jag lyfter på min hatt för de politiker som arbetar vidare för att förbättra vår infrastruktur med en ringväg med östlig nerfart.

LBP

Annons
Annons
Annons
Annons