Annons
Insändare

Långt kvar innan järnvägen kan ta över som lastbärare

Svar till Emil Samnegårds insändare (den 19/5), som handlade om att Miljöpartiet arbetar för att det ska bli färre lastbilar på vägarna.
Publicerad 2 juni 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Man flyttar inte över gods från lastbil till järnväg även om man så innerligt önskar”, skriver skribenten.
”Man flyttar inte över gods från lastbil till järnväg även om man så innerligt önskar”, skriver skribenten.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Jag hävdar fortfarande att det inte finns något som heter "en förbättrad västlig infart". Även om man som Ni, vill se en tunnel så innebär inte det att avgaserna försvinner. De ventileras rakt upp mot centralorten.

Du vill se mer järnvägsvagnar än lastbilar. Där är vi helt överens. En orsak till lastbilens utbredning som lastbärare är enligt min mening andra världskrigets sönderbombande av Europas järnvägsnät. När infrastrukturen skulle byggas upp var det förmodligen både billigare och snabbare att bygga vägar. När sedan Europas industrier började producera varor var lastbilen det naturliga valet.

Annons

Redan här skulle man byggt mer järnvägar för att inte tappa marknadsandelar. Men tyvärr gjordes inte detta. Och resultatet talar för sig själv. Ni vill också bygga ett järnvägsspår till mellan Trelleborg och Malmö. Det kan gynna passagerartrafiken som då kan öka turtätheten. Enligt det statliga företaget Svevias kostnadskalkyl från år 2011-2012 kostar det 20 miljoner per kilometer att bygga järnvägsspår.

Det innebär att sträckan Trelleborg-Malmö, cirka 25 kilometer, skulle då ha kostat 500 miljoner. Omräknat till dagens priser cirka 650 miljoner.

Du vill även se att övrig trafik kör den närmsta vägen. Båda ringvägarna runt Malmö som byggdes 1974 samt 2000 på sammanlagt 35 km längre körsträcka. Vars ändamål var att få bort den tunga trafiken från centrala delarna av Malmö (Inre 12 kilometer klar 1974 den yttre 23 kilometer klar 2000).

Allt detta kan man kolla på Wikipedia. Är där någon i "Miljöpartiet" som vill räkna hur många mer-kilometer det blev 2019 när 760 000 lastbilar och 440 000 personbilar körde 23 kilometer på yttre ringvägen istället för den inre, så var så god.

Det är givetvis behovet som har styrt beslutet när man byggde dessa ringvägar. Annars skulle genomfartstrafiken i Malmö fortfarande köra via Nobelvägen-Lundavägen fram till Arlöv där vägen delade sig mot Lund respektive Göteborg.

De flesta partierna i Trelleborg har sedan länge insett att här finns ett behov, hos Er lyser den tanken med sin frånvaro! Miljöpartiet vill i stället ha kvar den nuvarande infarten i cirka 30 år, tills det kanske i framtiden transporteras mer på järnväg än lastbil? Helt ofattbart!

Jag vill återkomma till det där med närmsta vägen. Det är utan tvekan den som ni kallar smygvägen (yttre ringvägen i Malmö/E65 Svedala/väg 108 mot Trelleborg/rondell vid nya brandstationen i Trelleborg/nerfart öster) Som är närmast.

För din egen del kan jag rekommendera att du tar kontakt med några av våra duktiga speditörer i Trelleborg. De kan säkert informera dig om hur transportsystemen i Europa och Sverige fungerar. Fråga också rederierna om alla färjorna kan lasta järnvägsvagnar. Det är uteslutet att järnvägsalternativet kommer att spela någon större roll som lastbärare i Europa på många, många år.

Man flyttar inte över gods från lastbil till järnväg även om man så innerligt önskar. Hela transportsystemet måste ändras med allt vad detta innebär med nya spår, omlastningsterminaler, med mera. Det är helt uppenbart att ni med Er uppfattning som miljöparti värnar mer om åkermarken runt Trelleborg än om merparten av invånarnas hälsa!!

LBP

Annons
Annons
Annons
Annons