Annons
Insändare

Land-el i Trelleborgs hamn?

På den senaste tiden har olika politiker i Trelleborg tagit upp diskussionen med Trelleborgs Hamn AB om att förse fartyg med ström från land medan de ligger i hamn.
Insändare • Publicerad 7 oktober 2010

Därigenom kan fartygens egna dieselgeneratorer stängas av och avger inte några skadliga ämnen i luften. Tekniska lösningar för en sådan strömförsörjning från land är under planering i Trelleborgs hamn.

Men den viktigaste grundförutsättning för en sådan teknik - en internationell enhetlig standard - har i nuläget ännu inte uppfyllts.

Annons

Fartygen är inte bundna till vissa rutter och hamnar. En strömanslutning i land måste alltså vara likadan i alla hamnar. Detta kan enbart säkerställas genom en enhetlig teknisk standard.

I annat fall skulle den dyra tekniken, som utnyttjas av fartyg i en hamn, inte alls passa i nästa hamn.

Utöver förekomsten av en internationell norm måste strömförsörjningen från land också uppfylla en hel rad ytterligare krav.

Den måste till exempel fungera utan avbrott och det får inte uppkomma något totalbortfall av försörjningen (blackout) vid omkopplingen.

Likaså måste alltid all den energi som behövs stå till förfogande oavsett hur många fartyg som samtidigt ligger i hamnen.

För att landström ska löna sig får den inte vara dyrare än bränslet för dieselgeneratorerna.

Vidare måste också alla försäkringsfrågor mellan energileverantören, hamnbolaget, rederiet och den som utför anslutningen först vara lösta på ett tillfredställande sätt.

Landström för fartyg är emellertid meningsfullt först från och med en viss minsta liggetid, sju till nio timmar.

Växling från strömförsörjning ombord till land är en omständlig procedur, som kräver en viss tid. Efter ankomst till hamnen sker kabelanslutning och sedan måste elnätet ombord synkroniseras med strömförsörjningen från land.

Strömförsörjningen måste kopplas om och slutligen måste dieselgeneratorerna ombord stoppas och slås ifrån.

Annons

Före avgång måste alla dessa steg genomföras i omvänd ordningsföljd.

Fakta är att när det gäller Trelleborgs hamn är en omkoppling till landström enbart intressant under de långa liggetiderna, så som till exempel under dagen för TT-Lines Robin Hood och Nils Dacke och kanske Pol-Ferrys fartyg.

Alla övriga liggetider är för korta och detta är naturligtvis ingen nyhet för Jan Isaksson.

Nilla Andersson
Klaus Maus
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons