Annons
Insändare

Kravspecifikation bra metod

Med intresse har jag läst Bingsgård-Isaksson inlägget om att hamndebatten måste föras baserat på fakta. I samma tidning läser jag att EU förbjuder samarbete mellan skånska hamnar.
Insändare • Publicerad 9 april 2010

Bingsgård och Isaksson hävdar att miljöfrågan är en otrolig utmaning för hamnen. Åtgärden tycks vara att vänta på hårdare Europeisk lagstiftning

Hamn och stad är siamesiska tvillingar. Hamnen kan inte stoppa stadens utveckling! Är det inte hamnen som stoppat persontågstrafiken till och från Trelleborg? Om inte varför är den nedlagd? Är det inte hamnen som stängt in sig bakom ett staket. Som barn kunde jag leka i hamnen. Vi kunde ströva omkring där, titta på fartyg, sitta på en kaj och meta etc. Numera är hamnen livsfarlig för sådant.

Annons

Hamnen som vinstmaskin. Bästa beviset för detta torde vara att Kommunalskatten på grund av hamnen är sänkt men så är ju inte fallet.

Vi vanliga Trelleborgare får ännu inte tillgång till årsredovisningen för 2009 men jag har studerat den för 2008 och 2007. Bingsgård och Isaksson hävdar att förra året gjorde Hamnen ett resultat med ett rörelsekapital på 30 miljoner kronor. Vad betyder detta? 2007 och 2008 var balansomslutningen/rörelsekapitalet 767 respektive 775 mkr. Med dessa medel, den klart övervägande delen lånade pengar, fick man ett överskott på ca 40 respektive 44 mkr för åren 2007 och 2008 innan man betalat räntor och avskrivningar. Är det denna siffra som blivit 30 mkr för 2009? I vilket fall blev det efter räntor och avskrivningar en liten vinst för året 2008 på 1,738 mkr. För året 2007 blev vinsten ännu mindre 1,248 mkr. Med tanke på den usla konjunkturen borde/torde motsvarande siffra för 2009 vara negativ!

En eller två miljoner som vinst på Sveriges näst största godshamn. Det är väl inget att skryta med. Bara att snygga upp Vattentornet kostade mer än 5 mkr.

Vi trelleborgare äger hamnen. Det är vi som bestämmer. Vi kan ställa krav. Till exempel att priserna på hamnens tjänster skall höjas så kraftigt att godsmängder minskar och lönsamhet ökar. Utbyggnad bortfaller. Vi kan kräva avgasrening på färjor som anlöper. Vi behöver inte vänta på EU eller samarbeta med någon annan. Det är vi själva som bestämmer.

Stadens politiska ledning borde ta reda på vad vi trelleborgare har för krav på vår hamn. Gör en kravspecifikation. Här kommer ett första förslag inför en utbyggnad avTrelleborgshamn.

Investeringen måste

1. Vara lönsam för Trelleborgarna. Det bästa beviset för detta är att investeringen medför att kommunalskatten kan sänkas.

2. Förbättra miljön. Utsläpp av illaluktande gaser och partiklar skall upphöra.

3. Återupprätta persontågstrafiken till och från Trelleborg. Man skall kunna ta en sovvagn från Trelleborg till Stockholm och Berlin. Man skall kunna ta tåget till Kastrup flygplats. Pendeltågtrafiken skall återuppstå.

Så långt kom jag på egen hand.

Att göra kravspecifikationer är en bra metod - har jag funnit - för personer med skilda uppfattningar att enas. Kan man enas om en krav specifikation har man kommit långt.

Nilla Andersson
Bengt Stahre
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons