Annons
Insändare

Kostnaden kommer att bli högst rimlig

Svar till signaturen LBP (den 21 december).
Publicerad 31 december 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Förslag till finansiering av en västlig hamninfart via ett tråg med vägavgift tillämpas på två strategiska broar och några tunnlar däribland Öresundstunneln, skriver Christian Ottergren.
Förslag till finansiering av en västlig hamninfart via ett tråg med vägavgift tillämpas på två strategiska broar och några tunnlar däribland Öresundstunneln, skriver Christian Ottergren.Foto: Johan Nilsson/TT

Det låter ju seriöst att referera till Ny Teknik. Men för läsarna som inte har prenumeration kanske inte lätt att kolla källan från 2011.

Du, signatur LBP, har emellertid läst på ett fullständigt vinklat sätt. I Ny Teknik står mycket riktigt hur långt kommer man för 1 miljard. Man kommer 1 kilometer om man bygger motorväg i tunnel. Det står också att detta är i Stockholm med bergarten gnejs där man måste spränga sig fram meter för meter. Det står också i Ny Teknik, samma artikel att citytunnel i Malmö kostar ungefär hälften så mycket där man med avancerad borrutrustning går genom kalksten.

”Det vi anser man skall göra är att lägga pengar på att utreda verkligheten i Trelleborg.”
Christian Ottergran (SÖS)
Annons

SÖS bild visade en variant på känd teknik kallad cut and cover. Man sänker vägbanan och gör en överbyggnad. PEAB har just ett pågående projekt i Göteborg som vi refererar till. Där skall det byggas flervåningshus på överbyggnaden. Vi vet kostnaden men även den är mer komplicerad än det vi visar för Trelleborg. Din uppskattning 1 miljard per kilometer är mångdubbelt för hög och fullständigt galen. Det andra som du överdriver är bygglängden 6 kilometer och du kommer till ett helt sanslöst belopp.

Det vi anser man skall göra är att lägga pengar på att utreda verkligheten i Trelleborg. Utförande och bygglängd. Den kommer att bli högst rimlig i kostnad.

Vad gäller avgaser så finns i Stockholm rening på ventilationsluften från tunnlarna. Problematiken är också kopplat till klimatutsläpp. Med alltmera eldrift eller vätgasdrift kan framtiden med all säkerhet ge oss minskade problem med avgaser.

Slutligen, förslag till finansiering med vägavgift tillämpas på två strategiska broar och några tunnlar däribland Öresundstunneln. Detta är speciella konstruktioner i likhet med SÖS-förslaget men Sverige har ingen avgiftsbetalning på vägar. Därför kan inte en ringväg finansieras på detta sätt.

Christian Ottergren, Södersättspartiet, sakkunnig infrastruktur

Annons
Annons
Annons
Annons