Konsten att marknadsföra en stad
En symbol eller ett tecken som utstrålar positiva intryck. I en föränderlig värld räcker det inte med att nämna beroendeprodukter som kommunikationer, bostäder, skolor, barnomsorg, sjuk- och äldrevård. För att stå sig i konkurrensen måste det också till en image.
För närvarande är Trelleborgs image mycket negativ med besvärliga nerskärningar i kulturlivet.
Vi måste därför se till att det som levereras till kommunmedlemmarna även utgör en slags metaprodukter i form av kulturella upplevelser.
Där har vi ett helt outnyttjat objekt i form av en Trelleborg. Med den som symbol för staden finns det rika möjligheter att marknadsföra Trelleborg som en stad som sticker ut.
Befolka även den nya staden med symboliska vikingar. Låt Harald Blåtand och hans vikingar hälsa turisterna välkomna vid våra infarter. Symboler som alluderar till det som en gång var, ett starkt fäste för människans förmåga att leva uppriktigt.
När nu Trelleborg går in i en ny fas, från industrisamhälle till tjänstesamhälle kan man ju hoppas att Trelleborg även skall bli en kulturstad. En stad, som tror att den lilla människan kan åstadkomma något stort och betydelsefullt.