Annons
Insändare

Konsten att marknadsföra en stad

Varje stad med självaktning bör skaffa sig en profil och ett varumärke. Vilket är Trelleborgs?
Insändare • Publicerad 3 mars 2010

En symbol eller ett tecken som utstrålar positiva intryck. I en föränderlig värld räcker det inte med att nämna beroendeprodukter som kommunikationer, bostäder, skolor, barnomsorg, sjuk- och äldrevård. För att stå sig i konkurrensen måste det också till en image.

För närvarande är Trelleborgs image mycket negativ med besvärliga nerskärningar i kulturlivet.

Annons

Vi måste därför se till att det som levereras till kommunmedlemmarna även utgör en slags metaprodukter i form av kulturella upplevelser.

Där har vi ett helt outnyttjat objekt i form av en Trelleborg. Med den som symbol för staden finns det rika möjligheter att marknadsföra Trelleborg som en stad som sticker ut.

Befolka även den nya staden med symboliska vikingar. Låt Harald Blåtand och hans vikingar hälsa turisterna välkomna vid våra infarter. Symboler som alluderar till det som en gång var, ett starkt fäste för människans förmåga att leva uppriktigt.

När nu Trelleborg går in i en ny fas, från industrisamhälle till tjänstesamhälle kan man ju hoppas att Trelleborg även skall bli en kulturstad. En stad, som tror att den lilla människan kan åstadkomma något stort och betydelsefullt.

Nilla Andersson
Kerstin Gahne
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons