Annons
Insändare

Kompisåkning – ett problem som konstruerats av politikerna

Jag undrar vad politikerna har haft för sina ögon när de drog in kompisåkningen. Inte är det barnens bästa eller miljön. Som jag förstår det är det heller inget arbetsmiljöproblem för chaufförerna med kompisåkningen.
Publicerad 15 oktober 2021
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Signaturen Camilla reflekterar över kompisåkning med skolbuss.
Signaturen Camilla reflekterar över kompisåkning med skolbuss.Foto: Mandus Örarbäck

Beslutet med indragen kompisåkning får stora konsekvenser för våra barn och ungdomar. Nu innebär det att om barnen/ungdomarna vill träffas efter skolan så måste de antingen åka var för sig hem och invänta att föräldrarna kommer hem och kan skjutsa till kompis eller så måste föräldrarna hämta barnen i skolan. Det blir väldigt mycket onödig extra körning för såväl skolbuss som föräldrar. Vilket både är negativ för miljön och våra barn som inte kan umgås med sina kompisar efter skolan på samma villkor som deras kompisar i tätbebyggda områden kan. Vilket de har kunnat innan när kompisåkning var tillåtet.

Som jag förstår skälet till att man stoppat kompisåkningen är det för att man skall veta vem som åker på bussen. I grunden förstår jag att man måste veta vem som åker på bussen, men det vet ni redan. Våra busschaufförer känner sina barn. De vet vem som åker på bussen och följer där med en kompis så har de även koll på vem det är. För ganska ofta är kompisen ett annat bussbarn. Om inte förvaltningen och nämnden litar på sina busschaufförer, att de vet vilka barn som är med på bussen, så ge chaufförerna papper och penna så de kan notera vilka barn som är med.

Annons

Nu skall jag ge ett skarpt exempel:

Barn A och B åker samma buss på morgonen till skolan. På eftermiddagen åker de var sin buss hem för att rundan är annorlunda än på morgonen. Således känner chauffören som kör både barn A och B. Men på eftermiddagen får inte barn B åka med barn A hem för det är inte rätt buss. Fast att på barn A:s buss är där bara fyra elever och chauffören kan således enkelt hålla koll på ett barn till eller flera för den delen om där är mer än en elev som tar med en kompis hem. Men i stället måste föräldrarna köra till skolan och hämta båda barnen och köra efter skolbussen hem. Kan inte föräldern köra, kan man inte vara med en kompis efter skolan.

Nu skall det i stället upphandlas ett nytt system för registrering av passagerare som skall användas på skolbussen och under tiden detta gör så stoppas kompisåkningen! Det nya systemet kommer inte att driftsättas förrän tidigast hösten 2022. Vad kommer ett sådant system kosta och till vilken praktisk nytta?

Utan att veta exakt så kan jag tänka mig att bussarna är försäkrade och alla våra skolbarn har en olycksfallsförsäkring som gäller till och från skolan. Skulle något mot förmodan hända så vet chauffören vilka elever som har varit med och kan uppge det utifall det behöver göras en skadeanmälan.

Kompisåkningen känns som ett problem som är konstruerat hos politikerna och på förvaltningen och inte ett problem som finns i verkligheten.

I min värld hade det varit bättre att lägga dessa miljoner som det nya linjebusskorten och vad detta nya busskortssystem kommer att kosta på underhåll och inköp av bussar och höjda löner till busschaufförerna. I stället för på konstruerade problem.

Som ni gör nu så hindrar ni barnen från att umgås och plugga med sina kompisar i stället för att underlätta för dem, som ni säger att ni vill. Jag hoppas ni tänker om och återinför kompisåkningen med de snaraste!

Camilla, förälder med bussbarn

Annons
Annons
Annons
Annons