Annons
Insändare

Kommunfullmäktige är maktfullkomliga

Hamnen First!
Jo det är rättstavat och associerar på Trump i USA. Tycker vi har fått ett liknande tonläge här i Trelleborg. Kommunfullmäktige är maktfullkomliga - Hamnen first!
Publicerad 12 oktober 2019
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kommunfullmäktige är maktfullkomliga - Hamnen first!, skriver Åke Larsson, politiskt obunden.
Kommunfullmäktige är maktfullkomliga - Hamnen first!, skriver Åke Larsson, politiskt obunden.Foto: Eva-Lisa Svensson

Två miljoner lastbilar ser hamnstyrelsen som ett mål längre fram. Har vi skattebetalande i Trelleborg någon nytta av lastbilarnas passage genom staden? Avgaser, buller och hälsorisker och dyra installationer får vi. Det kan dessutom bli en dålig östlig hamninfart, med så kallade ringväg, som kan bli en rökring runt norra Trelleborg dygnet runt. Det rimmar dåligt mot Sveriges uppsatta klimatmål!

I dagsläget skulle det ha förbrukats 3,75 miljoner liter diesel extra (3,75 l/mil), på en sådan ringväg, för att nå Maglarpsrondellen, med en miljon lastbilar. Då med nya lastbilar som kör i jämn fart. Men ofta används gamla utländska lastbilar, med okontrollerad förbrukning och skick. Rondellerna på eventuell ringväg, innebär också många stopp och starter och köer. Då kan dieselförbrukningen öka upp mot det dubbla. Det kan bli upp mot 7,5 miljoner liter onödig diesel. Med stora avgasmängder som kommer att medföra, hälsorisker för alla i norra Trelleborg. Särskilt exponerade för avgaserna blir barn och gamla. Som vistas här dygnet om.

Annons

Hamnen first! Allt underordnas tydligen hamnen, resten hålls på låg nivå. Vi måste spara in på skola, vård och omsorg och annat. Ständigt gnäll för någon enstaka miljon. Medan dyra utredningar om glass, hår och blivande chefer som inte tillträder samt någon konsult som kan tala med Trafikverket, sommarstugeområde och överpriser på villor, som ligger för nära östra hamnvägen, inte verkar vara något problem i rådhuset. Det är verkligen att ”sila mygg och svälja kameler”!

Hamnen med östlig infartsväg är ett fyramiljardersprojekt, minst!

Det är sällan stora projekt håller sin budget, ofta blir det upp till femtio procent dyrare kanske mer. Taktiken här verkar vara; att bara vi kommer igång, så får vi finansiera efterhand. Med utförsäljning av till exempel Trelleborgs Energiförsäljnings AB, till att börja med. Att det sedan blir dyrare el för oss trelleborgare, tas det nog ingen hänsyn till.

Hamnen First! Trelleborgs kommunfullmäktige har bestämt sig för projektet – trots att det inte finns någon ekonomisk plan för projektet!

Så här fördelar jag fyra miljarder i budget för hamn och östlig hamninfart;

1:a miljarden:

Den finns till stor del redan i hamnen, större delen är en låneskuld.

2:a miljarden:

Nytt miljardlån sökes redan till fortsatt hamnutbyggnad.

3:e miljarden:

Annons

Ny östlig infart från hamnen till Maglarpsrondellen.

4:e miljarden:

Sjöstaden, iordningställande fram till försäljning av tomtmark.

Det kan bli betydligt dyrare på grund av förorenad mark. Trelleborgs sockerbruk hade här en invallning, hit spolades jord från tvättade sockerbetor, i många år, direkt ut med alla medföljande föroreningar, det fanns ingen kontroll. Många minns fortfarande fasaner som sprang på sned på åkrarna, de var påverkade av lantbrukets alla gifter i odlingsmarken.

Tänk om vi trelleborgare fick låna en miljard att göra något trevligt för, men Hamnen first!

Åke Larsson

politiskt obunden

Annons
Annons
Annons
Annons