Kommunala bolag – skatteplanering och nedmonterad demokrati
I vår kommun har frågan om kommunkoncern uppkommit under 2000-talet och blev nedröstad av kommunfullmäktige 2009. Frågan om kommunkoncern kom åter upp 2017 och den nya utredningen var till stor del identisk med den tidigare.
Remissvaren från de då åtta kommunala bolagen kan sammanfattas med att utredningen inte utgör tillräckligt underlag för att ta ställning till kommunkoncern.
Sammanfattningsvis framförde bolagen synpunkter på att det är viktigt att besluten tas på rätt grunder och med stor säkerhet samt med trygghet om fastställandet av vad koncernbildning innebär samt vad motivet är.
Hösten 2017 godkände kommunfullmäktige att en kommunkoncern skulle bildas och vintern 2018 beslöts att även Trelleborgs hamn och Trelleborgshem skulle ingå i kommunkoncernen utan att deras remissvar besvarats.
De påtalades att de administrativa kostnaderna skulle öka och i utredningen står det att dessa skulle vara ”försumbara i sammanhanget”.
Modern Trelleborgs Rådhus var det nya bolaget som bildades och kostnaderna som uppkommit kan utläsas ur deras årsredovisningar sedan starten 2017.
Ett av skälen att dela upp verksamheten i olika bolag inom en kommunkoncern är för att man skall kunna skatteplanera inom kommunkoncernen. Skatteplanering innebär att lönsamma dotterbolag i koncernen förde över vinstmedel till moderbolaget som sedan för över pengarna till ett dotterbolag som går med förlust.
Därmed kan de lönsamma dotterbolagen bli av med en del av vinstskatten till staten och till oss skattebetalare.
När detta upplägg har granskats i andra kommuner har det visat sig att moms och andra skatter inte redovisats på rätt sätt. Det har till exempel inneburit en skattesmäll på 30 miljoner i Falkenberg.
Beslutet om kommunkoncern har också en annan dimension – Demokrati.
Att lägga kommunal verksamhet i bolag, i stället för att ha det i nämnder, visar på att kommunallagen och aktiebolagslagen bör ha en översyn.
Det finns markanta skillnader ur demokratisk synpunkt.
Kommuninvånarna har inte samma möjligheter att ta del av kommunala ärenden i bolag som i nämnderna. Skall det bli möjligt så behövs en ändrad lagstiftning som beaktar de demokratiska principerna i kommunala bolag. De ska vara på samma nivå som i nämnder.
Det kan ske genom en särlagstiftning för kommunala bolag i aktiebolagslagen, men även kommunallagen behöver ändras.
Tommy Bengtsson