Annons
Insändare

Klimatförändringarna är inget vi kan rösta om

Kommentar till LBP (den 12 mars).
Publicerad 21 mars 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Om någon borde höja sin röst, så är det de som bor på den smala Hedvägen, som dessutom är full av korsningar, menar Piraten.
Om någon borde höja sin röst, så är det de som bor på den smala Hedvägen, som dessutom är full av korsningar, menar Piraten.Foto: Tomas Nyberg

Bäste LBP, med anledning av din kommentar till mitt tidigare inlägg, vill jag först klargöra att, om du ser pågående diskussioner kring hamnflytt och tillfart hamn/ringväg som en hockeymatch mellan lag öst och lag väst, måste jag göra dig besviken. Jag ställer inte upp i någotdera lagen.

I mitt förra inlägg ville jag belysa problemet med fördelningen av trafiken i Trelleborg och det orimliga i att man leder en stor mängd bilar från Maglarpsrondellen vidare in på Hedvägen. Jag gjorde då en jämförelse med västra infarten, som har dubbla körfält, mitträcke och där trafiken passerar längre från hus och trädgårdar än på Hedvägen. Därmed inte sagt att jag inte förstår att trafiken kan vara en olägenhet för de som bor längs västra infarten.

Annons

Men om någon borde höja sin röst, så är det de som bor på den smala Hedvägen, som dessutom är full av korsningar. Angående klimatmålet, dristar jag mig till att tro att du, liksom jag, inte är någon klimatforskare. Och därmed lämnas vi åt att bilda oss en uppfattning i frågan utifrån de fakta som står till buds. Personligen tar jag uppgifterna om klimatförändringar på största allvar. De omställningar i samhället som krävs för att lindra effekterna är naturligtvis inte lätta att genomföra. Men tydligen nödvändiga.

I mitt förra inlägg citerade jag ur regeringens klimatpolitiska handlingsprogram som bland annat handlar om att flytta godstrafik från lastbil till järnväg och färjetrafik. Jag förstår också att en sådan omställning kräver ett gigantiskt arbete. Jag har förklarat detta i ett tidigare inlägg.

Men i utbyggnaden av hamnen, planeringen kring tillfart hamn/ringväg, ser jag inte ens en ansats till att förbereda sig för eventuella framtida krav på omställning. Man ser till och med frågan om framtida dubbla spår som ett problem och planerar inte för det.

I ditt inlägg nämner du att du jobbat i transportbranschen hela ditt liv. Du är tydligen också medveten om att ”de 1 200 000 fordon till och från färjorna årligen släpper ut livsfarliga avgaspartiklar”. I ditt jobb är du förmodligen tacksam för den mängden fordon, men är besvärad av att drabbas av deras närvaro i Trelleborg. Och att tro att de 1 200 000 fordon som släpper ut ”livsfarliga avgaspartiklar” blir harmlösa för att man bygger ringvägar hit eller dit är att blunda för problemet. Det pyser ur rören hela tiden. Även när de lämnar Trelleborg. Österut eller västerut spelar ingen roll.

Klimatförändringarna är inget vi kan rösta om och regeringens klimatpolitiska handlingsprogram bygger på internationella överenskommelser, samt den klimatlag som antagits med bred politisk samsyn i Sveriges riksdag. En liknande klimatlag håller för övrigt just nu på att arbetas fram inom EU.

Piraten

Annons
Annons
Annons
Annons