Annons
Insändare

Ingreppen hade varit omöjliga att genomföra i dag

Kommentarer till Stefan Brechensbauer (den 9 oktober).
Insändare • Publicerad 14 oktober 2013
Man genomförde katastrofala ingrepp i och förstörde stadsbilden totalt. Dels genom att man fyllde ut ett par kilometer lång strand på väster och skapade en motorled som infart västerifrån, skriver Eric Samuelson.
Man genomförde katastrofala ingrepp i och förstörde stadsbilden totalt. Dels genom att man fyllde ut ett par kilometer lång strand på väster och skapade en motorled som infart västerifrån, skriver Eric Samuelson.Foto: Foto: Tomas Nyberg



När jag läser Brechensbauers insändare blir jag mycket förvånad och kritisk över en hel del av hans påståenden och slutsatser. 
Brechensbauer konstaterar ju mycket riktigt att det pågår omfattande planeringsarbeten som rör den framtida trafikstrukturen till och från och runt Trelleborg. Detta planeringsarbete bedrivs så att det skall skapas en trafikinfrastruktur som är hållbar på en mycket lång sikt. Den nuvarande trafikstrukturen planerades och genomfördes under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet, och den blev inte bra. Man genomförde katastrofala ingrepp i och förstörde stadsbilden totalt. Dels genom att man fyllde ut ett par kilometer lång strand på väster och skapade en motorled som infart västerifrån, som skar av bebyggelsen från havet. Man tillät också att etablera industrier på den nya strandremsan. Dels att skära igenom den gamla för Trelleborg speciella bebyggelsestrukturen på öster med en fyrfilig motorled. Dessa ingrepp hade varit totalt omöjliga att få tillstånd att genomföra i dag.

Brechensbauer redogör mycket noggrant för att han själv var delaktig i planeringsarbetet som skedde då.
 Han skriver också att "Politiker älskar bilar". Det är möjligt att så var fallet på 1960-70 talet då han var verksam i kommunen och den svenska modellens ideologi snurrade på högvarv. I dag är det nog snarare tvärt om. Bilen är ett problem och nödvändigt ont som måste hanteras på ett så miljövänligt sätt som möjligt.


Annons

Han uttalar sig också kritiskt mot en östlig inre ringväg. Kan tyckas lite märkligt, eftersom både en västra och östra ringväg har varit planerad redan sedan 1960/70-talet, då han själv var verksam. Det finns även sedan länge en början på den östliga ringväg och heter Östra ringvägen och går mellan östra rondellen och upp till Citygross. Hade dessa båda ringvägsträckningar, västra och östra, blivit byggda i hela sin planerade sträckning då, så hade trafiksituationen sett helt annorlunda ut nu och problemen hade sannolikt inte haft samma dignitet. 
Brechensbauer skriver också "...hamnen är en övervärderad resurs... ...och att den borde flyttas långt, långt utanför staden." Ett sådant uttalande är mycket oseriöst, så länge det inte finns något rimligt alternativt. Särskilt också som det uttalandet kommer från en före detta stadsarkitekt, som ju borde besitta en viss sakkunskap. Vad gäller Trelleborgs hamn, så visar ju faktiskt den ekonomisk historiska utvecklingen att det är staden som växt upp kring, och som en följd av hamnen. Detta blev mycket tydligt under senare delen av 1800-talet då handeln med jordbruksprodukter med mera skeppades över Trelleborgs hamn. Företagsamma personer som J. Kock med flera, återinvesterade vinsterna i företag som de skapade. Bland annat startade han Trelleborgs gummifabrik, som blev stadens ekonomiska ryggrad och genererade stor inflyttning under en lång period.


Sammantaget blev de trafiklösningar som skapades under 60- och 70-talen olämpliga. Det är en stor utmaning och svårighet att nu cirka 40 år senare "reparera" och planera nya trafikstrukturlösningar som är hållbara på lång sikt. 



Nilla Olsson
Eric Samuelson (M)
, ordförande i tekniska nämnden
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons