Annons
Insändare

Ingen förståelse för att du ställer öst mot väst

Svar till LBP (Den 1 juli):
Publicerad 17 juli 2021
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Debatten om hamntrafiken fortsätter.
Debatten om hamntrafiken fortsätter.Foto: Peter Ottosson

Återigen har vi fått ta del av en insändare med desinformation från signaturen LBP.

Du pekar finger åt mig och skriver att "rätt skall vara 3,3 km" körsträcka på den nya ringvägen.

Annons

Jag vet inte hur du kan tro att man når hamnen på 3,3 km med start utifrån Maglarp, hela vägen runt Trelleborg, mellanlandning på Business Center ute vid nio E för att slutligen köra därifrån längs östra stranden och hela vägen fram till hamnen.

Jag vet inte hur du tänker när du skriver att lastbilarna kommer att kunna hålla jämn fart och därmed minska utsläppen.

Ditt påstående är inget annat än en ren illusion, från Maglarp skall man passera rondeller och plankorsningar innan man är framme vid nio E,vilket kommer att innebära ett antal start och stopp.

Vid Business Centret kommer lastbilarna att stanna för att invänta lämplig färjelinje och därifrån köra hela sista sträckan in till hamnen på kalla motorer och spy ut sina dieselavgaser längs stora delar av öster och östra delarna av centrum.

Jag har full förståelse för att alla som bor på väster är dödligt trötta på den inverkan som varit under nästan 60 år som du skriver, och att det inte "luktar hallon" och att nu får det vara nog.

Men jag har ingen förståelse för att du ställer öst mot väst och hur du kan argumentera för att flytta problemet från väst till öst.

Är det någon slags rättvisetänk du lutar dig emot, vi har haft skiten nu får dom ta över den.

Varför har det inte agerats kraftfullare från de som bor på väster under alla dessa närmare 60 år för att påverka kommunen och hamnen att hitta hållbara lösningar för hur lastbilarna skall färdas in till hamnen, nedgrävd tunnel, bullerdämpande anordningar, plantering av träd, etc?

Trafikverket är tydliga i sin ståndpunkt att den av dem finansierade dubbelfiliga motorvägen skall användas för bland annat trafik in till hamnen.

Jag vill också informera dig om att det doftar inte hallonkompott ute på öster heller precis, som Hans Emanuelsson skrivit om i sina insändare.

Annons

Färjorna ligger i hamnen och spyr ut tjock svart rök som ofta blåser in över de östra delarna.

Vi får hela tiden torka svarta sot avlagringar på våra bilar, fönster, trädgårdsmöbler med mera.

Problemen kommer kanske att på sikt lösa sig av sig själv i samband med att trailertrafiken minskar i Trelleborgs Hamn.

Trafikverket sänder tydliga signaler om att lastbilstrafiken måste minska på våra vägar, mer gods måste transporteras sjövägen för att nå hamnar närmare slutdestinationsmålet.

Ett tydligt exempel på detta är att den 14 juli kungjordes att en ny färjelinje mellan Nynäshamn och Rostock med flera anlöp till Visby kör igång redan den 30/8 i år.

Man räknar med att 75.000 lastbilar årligen kommer att använda denna nya förbindelse, lastbilar med gods som skall slutlevereras en bit upp i landet och som ur miljöaspekt inte bör angöra Trelleborgs hamn för sedan köras på våra vägar till mellersta eller norra delarna av landet.

Jag tror att fler liknade lösningar kommer att presenteras inom kort, så frågan är vilken betydelse hamnen i Trelleborg kommer att ha i framtiden.

Vi har också kunnat läsa i TA nyligen att järnvägslinjen Rostock - Trelleborg inte är lönsam och framtiden för denna linje är oviss.

Hamnen riskerar att tappa avsevärda volymer godstrafik och därmed uppstår ett stort intäktsbortfall till kommunen som äger hamnen.

Jag anser att hamnens betydelse är överskattad och jag befarar att den inte kommer att vara lönsam i ett längre perspektiv.

Annons

De styrande i kommunen kanske skall vidga sina planer och påbörja en långsiktig planering för att bygga bostäder på hela hamnområdet.

Peter Svensson

Annons
Annons
Annons
Annons