Annons
Insändare

Ingen anledning att kasta våra pengar i sjön

Insändare • Publicerad 24 september 2007
Hur Göteborgs eller Stockholms hamnar ser ut, bryr jag mig ärligt talat inte om. Jag unnar dem alla att bli ännu mer lönsamma, för det är de som ska ha trafiken som ska till berört område. Så var så goda, ta trafiken och utsläppen, skriver insändarskribenten. ARKIVBILD: CLAES NYBERG
Hur Göteborgs eller Stockholms hamnar ser ut, bryr jag mig ärligt talat inte om. Jag unnar dem alla att bli ännu mer lönsamma, för det är de som ska ha trafiken som ska till berört område. Så var så goda, ta trafiken och utsläppen, skriver insändarskribenten. ARKIVBILD: CLAES NYBERGFoto: 

Det är tacksamt att konstatera, att åtminstone någon med politisk bakgrund vill kommentera insändare. En sak har jag inte kollat, eller kontrollerat, och det är om Bertil Andersson i sin dagliga politiska gärning har något med hamnen att göra.

Nåja, hur som helst. Att man kan anse ett företag, med en omsättning på små 160 miljoner kronor och som lämnar några ynka miljoner netto, vara synnerligen lönsamt, har jag svårt att förstå. Och då talar vi om Trelleborgs hamn. Hur ekonomin i Helsingborgs, Göteborgs eller Stockholms hamnar ser ut bryr jag mig ärligt talat inte om. Jag unnar dem alla att bli ännu mer lönsamma, för det är de som skall ha trafiken som skall till berört område. Så var så goda, ta trafiken och utsläppen.

Annons

Det torde vara ett vedertaget faktum att snabba transporter och frisk luft (miljö) inte är helt förenliga. Enligt besked från hamndirektören, på det så kallade samrådsmötet om hamnens utbyggnad, har miljömyndigheterna satt ett pris på frisk luft. Men vad priset är, det fick vi självfallet inte reda på. Frisk luft är, och blir i all synnerhet, efter hamnens utbyggnad, en stor bristvara i Trelleborg.

Betänk dessutom, att hamnen skall ansöka/eventuellt har ansökt om tillstånd att få ta in 17 miljoner ton per år, i stället för de 15 miljoner som man har tillstånd till i dag. Men "endast" 12,8 miljoner ton kommer in i dag. Med utbyggnaden av hamnen räknar man sannolikt med att fylla ut kvoten. Det vill säga en ökning med 4,2 miljoner ton. Räknar man vänligt, med en snittvikt på 20 ton per last, blir det en ökning med 933 lastbilar per dag (med 225 arbetsdagar per anställd) Med eller utan utbyggnad av motorvägen, behöver vi inte dessa lastbilar som grädde på moset. Tänk en gång till på bristvaran, den friska luften. De facto torde snittvikten per lastbil ligga långt under 20 ton och därmed skulle antalet bilar ytterligare ökas.

Under det nämnda informationsmötet, ursäkta samrådsditot, lovades att en kopia av de noteringar, som fördes under mötet skulle tillställas deltagarna. Men, det är med det, som med den friska luften, det är en bristvara. Hamnbolaget är ett av kommunen helägt bolag. Bolaget skall vara med och förfinansiera utbyggnaden av motorvägen, skall enligt plan bygga ut hamnen och har sannolikt lånefinansierat köpet av den samma.

Därför har jag ett par relevanta frågor till berörda personer, sannolikt direktör Borgemark och kommunalråd Bingsgård:

4 När får vi de utlovade anteckningarna från mötet?

4 När får vi svar på skrivelsen, som tillställdes hamnen dagar innan mötet?

4 Har kommunen alternativt kommunens bolag borgat för hamnens alternativt hamnens dotterbolags lån? Om ja, hur hög är den totala borgenssumman?

Svar önskas, för att inte säga, kan krävas. Det är ju syvende och sist våra pengar det gäller.

Inte heller har jag sett röken av en kommentar till mitt tidigare förslag, om lagstiftning om lätt brännolja, som enda bränsle på svenskt territorialvatten, för rederier med regelbunden tidtabellsbunden trafik på svenska hamnar.

(Dumma) beslut om olika tunnlar i södra Sverige rättfärdigar inte på något sätt lika dumma beslut om att kasta våra pengar i sjön i Trelleborg.

Annons

Ergo, stäng hamnen, ta pengarna för tomtmarken, så slipper vi även framtida gasolyckor. Nästa gång kan det vara betydligt fler än tio, som "mår illa".

Tom Nyström

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons