Annons
Insändare

Informationen på akuten måste bli bättre

Har precis suttit på akuten på Trelleborgs lasarett med en sjuk tonåring.
Insändare • Publicerad 20 februari 2012

När vårt nummer klickades fram och vi fick berättat vårt ärende säger killen som tar emot att "de tar inte emot medicinska barn under akuttiden". Bara om det gäller kirurgiskt eller ortopediskt. Den informationen kunde faktiskt stå någonstans typ vid deras öppettider. Nej vi blev hänvisade till Centrumklinikens helgmottagning där vi fick tid några timmar senare. Vi hänvisades annars till Barnakuten i Malmö men dit åker vi inte. Har ett barn med en kronisk sjukdom och en helg var vi där akut både lördag och söndag men blev hemskickade. På måndagen kontaktade vi dagvården och tösen blev akut inlagd. Har inget förtroende för sjukvården längre och går bara dit i yttersta nödfall.

Svar direkt: Vi beklagar att du inte upplevde besöket på akutmottagningen som positivt.

Annons

På Lasarettet Trelleborg finns en välfungerande akutmottagning som är öppen årets alla dagar klockan 8-22 för gående patienter och som dessutom kan ta emot ambulanser dygnet runt. Akutmottagningen tar hand om patienter med sjukdomar inom det internmedicinska området, till exempel hjärt- och andningsbesvär. Den internmedicinska verksamheten, som för övrigt ser likadan ut som på sjukhusen i Malmö eller Lund, har läkarkompetens på plats dygnet runt beroende på att ett stort antal patienter varje dag läggs in på lasarettets vårdavdelningar.

Dessutom tar vi på akutmottagningen emot patienter med besvär av framför allt kirurgisk eller ortopedisk karaktär som inte kräver inläggning på sjukhus eller operation, men som inte heller kan behandlas fullt ut i primärvården. Denna verksamhet har läkarkompetens på plats under akutens öppettider.

Som du säkert förstår är det i praktiken inte alltid så lätt för en vanlig medborgare som insjuknat att veta om just hans/hennes sjukdom tillhör de som kan behandlas på till exempel Lasarettet Trelleborg. Därför arbetar vi inom Region Skåne sedan några år tillbaka med triagering, vilket innebär att det görs en medicinsk bedömning enligt ett standardiserat system vid den instans man söker vård. Denna bedömning kan alltså ske i "luckan" på Skånes akutmottagningar, på vårdcentralerna och även i ambulanserna. Samma system används vid kontakter med Sjukvårdsrådgivningen, 1177. Systemet används för att patienten ska få vård vid rätt instans. Vad gäller barn med medicinska åkommor (till exempel diabetes, andningsbesvär) och som inte bedöms vara i behov av omedelbar hjälp, hänvisas vanligen till Hälsovalsenheterna eller Barnakuten i Malmö, allt för att barnen ska få så bra omhändertagande som möjligt.

Det sker hela tiden förändringar inom sjukvården även om det för just Lasarettet Trelleborgs del faktiskt har sett likadant ut sedan 2005. Återigen är det inte lätt att exakt beskriva hur sjuk, och vilket typ av sjukdom, man ska ha för att kunna omhändertas på en specifik vårdinrättning. Därför är alltid vårt råd:

När du är i behov av sjukvård: kontakta Sjukvårdsrådgivningen 1177 - dygnet runt alla dagar i veckan, eller din Hälsovalsenhet, vardagar dagtid, så får du reda på var du ska söka vård.

Om du blir så dålig att du måste ringa ambulans så vet ambulanspersonalen till vilket sjukhus man skall åka.

De som söker lasarettets akutmottagning vill vi alltid ska känna sig välkomna, och man kommer alltid att träffa en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning. Men beroende på vad man lider av kan man ibland bli hänvisad till annan mera lämplig vårdinrättning, allt för att man som patient ska få så optimal vård som möjligt.

Towa Jexmark,

verksamhetschef, akutmottagningen, Trelleborg

Nilla Olsson
Mamma
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons