Annons
Insändare
Inför ett dödsbo-id
Hur kan det vara möjligt, i dagens läge, att man ständigt måste gå med sin anhörigas dödsfallsintyg i fickan när man ska uträtta ärenden på Swedbank?
Publicerad 10 september 2019
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
När man är där första gången visar man det och de tar en kopia som arkiveras.
Trots all datorisering är detta viktiga papper som bortblåst, svårt att hitta.
Annons
Därefter måste man ta kopia av intyget varje gång man ska uträtta något för dödsboets räkning. Är det verkligen så, att om jag har behov av att göra ärenden dit 25 gånger så måste man kopiera lika många gånger?
Kan man tänka att begravningsbyrån utfärdar ett dödsbo-id, det hade gjort allt mycket enklare och varit lättare att ha med sig än ett A4-papper i ett kuvert för att hålla det läsligt och kopieringsbart under hela den tid som dödsbohanteringen pågår.
Pirjo Olsson
Fotnot: Swedbank har erbjudits möjlighet att svara men valt att avstå.
Annons
Annons
Annons
Annons