Annons
Insändare

Debatt: Infartsfrågan handlar om mer än närmiljön

Anledningarna att vara emot en ringväg för hamntrafiken är många, skriver Miljöpartiet.
Publicerad 13 augusti 2020
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sträckningar för ringvägen. Arkivbild från kommunen.
Sträckningar för ringvägen. Arkivbild från kommunen.Foto: Trelleborgs kommun

Ringvägsfrågan delar Trelleborgarna i tre läger. De som är för att hamntrafiken tar en stor omväg runt stan. De som är mot. Samt de som inte har en direkt åsikt. Miljöpartiet har länge arbetat för att hamntrafiken även i fortsättningen ska ta den kortaste vägen från hamnen till E6:an. Dessutom arbetar vi för att den västliga infarten ska förbättras och att mer gods går på spår.

Två insändarskribenter som är för omvägen har gett bilden av att Miljöpartiet endast bryr sig om åkermarken, som om det vore enda skälet att vara mot en lång omväg för hamntrafiken. Även om Sveriges bästa åkermark är viktig så finns det många fler skäl till att ringväg för hamntrafik är en dålig idé. Flera skäl som gör att experter hos Länsstyrelsen och Trafikverket också ställt sig negativa till en ringväg för hamntrafiken.

Annons

Även miljökonsekvensbeskrivningen som Trelleborgs kommun själva tagit fram visar att den föreslagna östliga ringvägen har fler negativa miljöaspekter än dagens västliga dragning i sin sammanfattande tabell. Och det utan att ta i beräkningen att dagens västliga dragning självklart kan bli mycket bättre om man är beredd att satsa på den.

Trafikverket har redan flaggat för att de kan lägga 100 miljoner statliga medel för att förbättra den västliga infarten och konstaterat att mer medel kan satsas, om stöd finns på högre politisk nivå. Trafikverkets öppning att göra rejäla satsningar för att förbättra infrastrukturen i Trelleborg med statliga medel kan dock sjabblas bort om kommunen inte vänder blad från ett decennium av misslyckade försök att få till en östlig omväg. Ett arbete som fått flera trelleborgare att leva i ovisshet, samtidigt som miljon efter miljon rullat i väg till nya utredningar, projektanställningar och konsulter.

Just ekonomin är en fråga som kan få flera Trelleborgare som inte har en direkt åsikt att dra öronen till sig. Att man räknar med att Trelleborgarna ska stå för notan är tydligt i den finansiella strategi som presenterats. Det föreslås att summor på över miljarden ska bekostas med nya lösningar på lån. Trelleborgs redan ansträngda ekonomiska sits äventyras. Redan nu går miljoner som kunde gått till skola, vård och omsorg istället till sista raden i budgeten för att möjliggöra större framtida lån. Förvaltningarna effektiviserar verksamheter som redan beskrivs som föredömligt effektiva av Svenskt näringsliv. Någon måste alltid ta notan. Därför handlar infartsfrågan om mer än närmiljön och åkermarken. Det handlar även om kommunens ekonomi, och skillnaden på att kunna satsa eller skära ner i verksamheterna som servar trelleborgarna.

Emil Samnegård

Gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Trelleborg

Annons
Annons
Annons
Annons