Annons
Insändare

Här finns tusen frågor att besvara!

(Den 2 september) kunde TA vidareförmedla beskedet från Trafikverket att Trelleborgsbanan måste ”läggas om” och stängas under tio månader 2027.
Publicerad 10 september 2024
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hur är det överhuvudtaget möjligt, att efter 43 år utan persontrafik och nyupprustning för att få igång pågatågstrafiken, så har banan redan ”tagit slut”?, undrar skribenten efter att TA berättat att Trelleborgsbanan stängs under tio månader 2027.
Hur är det överhuvudtaget möjligt, att efter 43 år utan persontrafik och nyupprustning för att få igång pågatågstrafiken, så har banan redan ”tagit slut”?, undrar skribenten efter att TA berättat att Trelleborgsbanan stängs under tio månader 2027.Foto: Janerik Henriksson/TT

Problemen för arbetspendlarna berördes såvitt, men annars var detta ren information om någonting som inte framställdes som speciellt kritikvärt eller uppsiktsväckande. Här finns tusen frågor att besvara!

Vad då ”lägga om”? Räls- och kanske slipersbyte? För det är väl inte sträckan som skall läggas om? Hur är det överhuvudtaget möjligt, att efter 43 år utan persontrafik och nyupprustning för att få igång pågatågstrafiken, så har banan redan ”tagit slut”? Skall detta upprepas vart tolfte år? Varför bara Trelleborgsbanan? Vad beror det på? Total inkompetens hos Vägverket...ursäkta, Trafikverket kallar de sig efter att de tog över Banverket?

”Skall detta upprepas vart tolfte år?”
Matz Lonnedal Risberg
Annons

Och har man därmed lagt ner tågfärjeleden Trelleborg–Rostock en gång för alla, eller inbillar man sig verkligen att den har några kunder kvar efter tio månaders avstängning?

Och alla löstrailers som kommer med färjorna och lastas över på kombivagnar på järnväg, skall alla de nu köras med lastbil på den redan överbelastade E6 till Malmö? Här är mycket att svara på.

Matz Lonnedal Risberg

Annons
Annons
Annons
Annons