GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Hamnproblematiken dominerar politiken

Det har skrivits spaltmetrar om Trelleborg hamn, inte minst i TA.
Publicerad 6 september 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten menar att flytten av färjelägen var ogenomtänkt.
Skribenten menar att flytten av färjelägen var ogenomtänkt.Foto: Tomas Nyberg

Kärnfrågan som Trelleborgs skattebetalare bör ställa sig: Hur tjänar hamnen Trelleborgs invånare? Att som kommunen och hamnstyrelsen slå sig för bröstet? - Minsann landets näst största hamn mätt i tonnage. Och denna hetsjakt, en gång i tiden igångsatt av Leif Borgemark, pågår. Fler färjor, ökat tonnage (hurra!) och en ökad men oönskad trafik genom Trelleborg. Och med inflammerad vägdebatt som resultat. Hamnproblematiken har under en följd av år dominerat politiken i Trelleborg och överskuggat många viktiga frågor – skola, vård, omsorg för att nämna några områden.

En ogenomtänkt flytt av färjeläget (-en). Det som en gång var en del av stadens själ, man kunde faktisk gå dit och klappa färjorna, som nu är lika distanserade som vore de bortom havet.

Fäders feltag behöver inte få fortsättning, som nu. Det går att göra omtag, att ompröva tagna beslut. Att invånare i Trelleborg nu inför valet ska ställas mot varandra är beklagligt.

”Att invånare i Trelleborg nu inför valet ska ställas mot varandra är beklagligt.”
Rune Roth, Beddingestrand

Alla fakta redovisas inte av kommun eller hamn, senast påpekat av Bjaerne Persson (den 1 september). Sant är att hamnen kostar oss skattebetalare många sköna kronor och fler lär det bli, om inte galenskapen stoppas. Hamnen sysselsätter för närvarande enbart cirka 130 anställda, betyder för skatteintäkter? Rubin ställde i alla fall frågan: Vem är vår hamn bra för?

Givetvis till allra största delen landet som helhet, men då ska väl inte våra skattebetalare stå för fiolerna? Eller? Efterlyser förnuft och logik.

Finns endast två möjligheter att komma ur denna sax. Antingen erbjuds kommunen nationell finansiering och stöd i alla infrastrukturella frågor, som berör hamnen.

Eller så anpassas hamnverksamheten till en proportionell och hanterbar storlek med ekonomisk bärighet.

Hamnområdet skulle kunna göras till den tillgång för invånarna, som den en gång var. Stora delar av bangården borde kunna öppnas upp så att tillgängligheten till havet blir möjlig.

Och om man verkligen vill minska utsläpp och trafik, så måste hetsjakten på utökad färjetrafik stoppas och nuvarande begränsas.

Nuvarande läge inför folkomröstningen är därför given – utbyggd, förbättrad västlig infart! Alla måste hjälpas åt att få våra styrande att fatta verkligheten. Rösta därför rätt, bäst och väst!

Rune Roth, Beddingestrand