Hamnen – stäng den!
Svar till Reinhart Teltscher (den 9/2).
ººÄntligen har det hänt, det vill säga att någon svarat på mina insändare.
Men, att något som varat i tid och evighet, med automatik, skulle vara statiskt är inte korrekt. För i så fall skulle vi inte behöva någon ny väg från Vellinge till Trelleborg heller. Det är trots allt en föränderlig värld vi lever i.
I dag lär det komma cirka 3000 lastbilar per dag till och från Trelleborg. Eftersom sannolikt mer än 95 procent inte ens är destinerade till Skåne, kan det fortfarande inte vara rätt, att alla dessa lastbilar skall spy ut 9000 kg oxider per dag bara mellan Trelleborg och Malmö.
Skall vi sedan få den så kallade ringvägen, som förlänger sträckan med ytterligare 1,5 mil, så ökar utsläppen av oxider med 4500 kg per dag, det vill säga totalt 13,5 ton onödiga oxider per dag. Beräkningen är gjord på basen av att en någorlunda modern lastbil släpper ut 1 kg oxider per mil.
Logistiskt kan det inte heller vara ett oöverstigligt problem att sätta en lastbil på färja till Göteborg, Malmö, Kalmar, Norrköping eller Stockholm.
I dessa områden finns även redan den nödvändiga infrastrukturen.
Till de flesta av de nämnda områdena finns det redan befintliga färjelinjer från södra Östersjön. Trelleborg behövs inte som hamn.
Inte ens det ekonomiska resultatet på 5 miljoner kronor netto på en omsättning på cirka 160 miljoner kronor är något att yvas över.
Skulle dessutom tullstationen läggas ner, så gu"bevare oss inte enbart utsläppen, utan även för insläppen! Alltså, igen, stäng hamnen, nu!
Tom Nyström