Annons
Insändare

Hamnen en lönsam affär

Insändare • Publicerad 3 september 2007

Av Gunnar Svenssons inlägg (den 30 augusti) framhålls vilken ekonomisk förlust inklusive miljöförstöring som hamnen och för den delen också annan industriell verksamhet utgör och att jag anser det rimligt att vi i Trelleborg skall betala detta pris bland annat med högre kommunalskatt, vilken jag känner mig föranled besvara.

Att hamnen är och med fortsatt god utveckling förblir en synnerligen lönsam affär för såväl, kommunen, som staten, näringslivet och medborgarna är självklart. När det gäller industri, jordbruk, näringsliv, handelsutbyte såväl nationellt som internationellt och kommunikationer måste trafiken dras nånstans. Att Trelleborg med sitt geografiskt gynnsamma läge som den självklara knutpunkten till och från kontinenten har dessa egenskaper framgår ju av kartan.

Annons

Likaså har vår i alla tider välskötta hamn varit självfinansierad och icke statligt subventionerad i motsats till andra tvivelaktiga projekt. Som jag berörde i min förra insändare (den 22 augusti) så är det ju en självklarhet att kommunikationer dras den kortaste vägen från A till B. Till Tyskland, vårt lands största handelspartner, en av Europas ledande nationer såväl i industriell som finansiell verksamhet, har vi endast 3,5, 5,5 och 7 timmar till knutpunkterna Sassnitz/Mukran, Rostock för övrigt endast 17mil från bland annat Berlin, Travemünde och med våra seriösa färjerederiers kapacitet varje överfört kan transportera många järnvägsvagnar, huggepack, växelflak, trailers, bussar, lastbilar, personbilar och folk och som ansluter direkt till Tysklands knutpunkter i det europeiska järnvägs, motorvägsnätet, vilket är och förblir primärt för bland transportutövare.

Du nämner att Mälardalstrafiken bland annat bör dras via Stockholm, men någon direktförbindelse från kontinenten finns inte till Stockholm. Däremot Göteborg och där transporteras också mycket gods bland annat bil och trailers till Kiel och Travemünde. Även Malmö (Travemünde och Polen) samt Helsingborg Helsingör och Travemünde vissa dagar). Att i stället dirigera trafiken till exempel Danmarskvägen som för järn- och landsväg innebär en omväg och 30 mils körning i stället för direkttransport med färjorna är inget incitament till vare sig miljö eller energibesparing utan tvärtom. När det gäller bland annat färjor så angör ju de väldiga Finlandsfärjorna Stockholms Hamn – mitt i huvudstadens centrum – flera gånger dagligen precis som i Göteborg där Stenas Danmarks och Tysklandsfärjor angör kajerna längs Karl Johansgatan, Majorna och strax nedanför Järntorget.

I dessa rikets två största städer med massvis av bostäder. Precis som i Trelleborg är givetvis detta miljöprövat och vi har ju särskilda tillsynsmyndigheter som utövar kontroll över dessa precis som all annan miljö och hälsoverksamheter. För min del har jag fullt förtroende för dessa myndigheter, kontrollåtgärder med mera. Du berör ej hellre flygets inverkan på miljön, men såväl denna som övrig transportverksamhet är det angeläget med fortsatt snabb utveckling av alternativa bränslen som är miljövänligare än dagens.

Vad vi nu väntar på är omedelbar utbyggnad av E6 och helst till Maglarpskarusellen, därefter ringväg och satsning av nya färjelägen, helt logiskt längre ut i havet än dagens samt massiv satsning på den spårbundna trafiken. Avslutningsvis vågar jag mig påstå att det råder politisk enighet (så har det hittills varit) om fortsatt satsning av vår välskötta hamn och alla dessa många arbetstillfällen som hamnen direkt och indirekt skapar och det gamla fula uttrycket "håll Skåne rent – släng skiten i Småland" tycker jag i stället vi skall kasta på skrothögen.

Bertil Andersson

kd Trelleborg

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons