Annons
Insändare

Hamn och ringväg blev en långbänk i Trelleborg

Politikerna i Trelleborg hade en framtidsversion som ej var genomtänkt och då blev det som det blev.
Publicerad 19 oktober 2019
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ivar Ek skriver om hamnen och ringvägen.
Ivar Ek skriver om hamnen och ringvägen.Foto: Tomas Nyberg

År 2005 blev Trelleborgs hamn ett helägt aktiebolag till kommunen. I detta aktiebolag ingick hamn med diverse mark och fastigheter.

Ny tågfärjekaj började planeras. Det började byggas kustnära nybebyggelse i grannkommunerna och detta smittade av sig på Trelleborgs politiker.

Annons

Vision om en Sjöstad som skulle ge Trelleborg attraktionskraft blev överväldigande. Man glömde inte infrastrukturen men den skulle man nog kunna fixa till i efterhand.

På det tvådagars samrådsmöte i Ångkvarnen om att få bygga en ny hamn så debatterades det flitigt om hamnen. När det gällde infart till hamnen sades det från miljödomstolen att blir hamnen godkänd så blir det med västlig infart. Detta ställningstagande poängterades särskilt. När Trelleborgs nya hamn sedan byggdes så planerade och genomfördes förberedelser för östlig infart till hamnen. De brydde sig ej om Miljödomstolens beslut. Även strandskyddet ändrades för att kunna genomföra östlig infart. Kommun och hamn har hela tiden genomfört åtgärder för att kunna genomdriva en östlig infart. Den gamla hamnen byggdes ej till utan här byggdes en helt ny storhamn för att kunna friställa mark för tänkt Sjöstad. Trelleborgs kommun gjorde misstaget att bygga den nya storhamnen mitt för staden Trelleborg. Till råga på eländet så godkände Miljödomstolen, länsstyrelsen och Trafikverket denna placering. Vad har man myndigheter till när de gör så stora misstag? Jag vet inte vad politikerna tänkte på då deras version gick före medborgarnas välbefinnande.

Nu tänker kommunen bygga ett nytt hamnområde på östra industriområdet för att genomdriva en östlig infart. Då får vi se vad Miljödomstolens ord är värt om västlig infart till hamnen. Vi hoppas på att det blir ur rättslig synpunkt väl genomfört samrådsmöte. Hela staden är inblandad i en ringväg, nytt hamnområde och infart från öster till hamnen. Långbänken kommer att fortsätta! Om vi medborgare får möjlighet att yttra oss om miljökonsekvensbeskrivningen om östlig infart, nytt hamnområde och ringväg för tänkta 3 000 lastbilar per dygn så blir det en långbänk. Tidigare miljökonsekvensbeskrivningar har följt kommunens inställning och som jag ser det ej varit verklighets anpassad.

Ivar Ek

Annons
Annons
Annons
Annons