Genant när larmet gick
Fredagen den 16 december vid middagstid var vi, min man och jag, och handlade på Ica Supermarket. När min man gick igenom kassan för att packa ihop sakerna gick larmet i fotocellen. Vi fick stå kvar tills butikschefen kom för att kolla med sin mätare, han sökte sedan över min man men mätaren fungerade inte riktigt.
Det är helt okej att man skall kontrollera folk men toppen var när min man fick ta av sig jackan inför allt folk som stod vid kassorna. Man kände sig till åtlöje, jackan förde butikschefen fram och tillbaka över fotocellen men gav ej utslag. Varför fick min man inte gå genom fotocellen en gång till? Enligt myndigheten som vi varit i kontakt med så får man inte göra på detta vis utan att en vakt tillkallas!
Tänk dig själv Rickard om det hade varit du som stått där och blivit betittad. Det hade du nog inte heller tyckt om.
Då vi sade till butikschefen att vi kunde gå in i ett rum och bli kollade "riktigt" så ville han inte detta.
Vi har alltid handlat här, det finns trevlig personal som vi varit nöjda med men efter detta så är det sluthandlat hos dig efter denna kränkning. Nu går bilen till Maxi i stället!
Kajsa
Svar direkt:
Vi kan bara beklaga det inträffade. Tyvärr är det så att falsk larm inträffar, det kan vara på grund av följande anledningar:
1. Varan har ej blivit avlarmad hos oss.
2. Vara från annat ställe har ej blivit avlarmad.
3. En promille av larmen på varorna är defekta.
4. Larm sys i dag in i kläder, skor väskor och liknande och jag tror personligen att alla som säljer dessa produkter inte alltid är medvetna om larmet och därför inte alltid larmar av dem.
När våra larmbågar ger utslag så förutsätter vi att kunden är oskyldig. Vi har strikta rutiner på hur vi skall bete oss.
1. Kassörskan ber kunden stanna så vi kan hjälpa vederbörande.
2. När ansvarig kommer så ber vi om ursäkt för det inträffade högt och tydligt så att alla hör.
3. Med hög stämma förklarar vi för kunden att sådant här tyvärr kan hända trots att man är ärlig.
4. Sen försöker vi ta reda på vad som kan ha utlöst larmet med kundens hjälp för att bespara kunden detta besvär här eller någon annanstans.
Vi talar med hög tydlig röst så att alla i vår kassalinje skall förstå att kunden inte har gjort något fel. Det är därför som vi stannar på plats också och inte ber kunden följa med någon annanstans så att alla kan se att kunden inte har gjort något fel.
Vid falsklarm hittar vi till 99 procent anledningen genom att skanna kunden med handskannern. I detta fallet var den tyvärr trasig och vi kunde tyvärr ej ut visa vad felet var. Vanligaste felet är tyvärr kläder med insydda larm .
Allt som görs, görs med kundens medgivande och så var det även i detta fallet. Med tanke på hur samhället ser ut i dag, så är larm, övervakningskameror, väktare och butikskontrollanter något som är ett måste. Stöldsvinnet i samhället bara ökar vilket leder till ökade priser.
Hjälpmedel som larmbågar stävjar det något. Så det är tyvärr ett nödvändigt ont som vi egentligen inte skulle vilja syssla med. Men gör att vi inte behöver höja priserna.
Till kunden kan vi bara önska en riktig god jul och gott nytt år och be om ursäkt för det inträffade.
Med vänlig hälsning
Rikard Hillarp
Ica Supermarket