Annons
Insändare

Fortsätt på den inslagna vägen

På första sidan i TA (den 4 april) står det "Mungipor upp efter avtal om hamninfart från väster". Det första jag tänkte på då var – vilka mungipor skall höjas?
Publicerad 23 april 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det första jag tänkte på var – vilka mungipor skall höjas?, skriver signaturen LBP.
Det första jag tänkte på var – vilka mungipor skall höjas?, skriver signaturen LBP.

En sak är säker, inte en enda mungipa lär ha höjt sig på invånarna på väster och i centralorten Trelleborg som på grund av detta avtal "tvingas" att fortsättningsvis dagligen andas in livsfarliga partiklar som bland annat kväveoxid NO,2 och koldioxid CO,2. Att bo i anslutning till dessa utsläpp har vetenskapen sedan länge bevisat ha stor negativ påverkan på människors hälsa som astma, kol, demens, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar.

I dessa tider då vi lever under hotet av coronaviruset som angriper luftvägarna, får vi innerligen hoppas på att utbrottet inte blir stort i Trelleborg. Risken är ju uppenbar att de som under många år levt i eller i anslutning till dessa avgastransporter får betala ett högre pris på grund av Trafikverkets och länsstyrens negativa inställning som "bromsat" bygget av ringvägen med östlig nerfart.

Annons

För att återkomma till "Mungiporna som höjs" på första sidan så är det nog mungiporna på dem som tycker att västra infarten "inte påverkar min verksamhet" för jag bor inte där!

Trafikverkets regiondirektör Lennart Andersson (TA den 4 april) menar att det blir en "barriär" samt buller mellan stadsdelarna om man skall bygga Sjöstaden.

Är det en "barriär/mur" av 760 000 lastbilar samt 440 000 personbilar (årligen) som "spyr" ut sina avgaser vi vill ha eller ringväg med östlig nerfart?

Jag vill här ta upp ett exempel på "barriär/mur" och det är Berlinmuren. Jag vet att denna mur kom till under "kalla krigets dagar" och skall inte på annat sätt jämföras med Trelleborgs problem. Det jag vill att vi skall tänka på innan vi "köper" Trafikverkets och länsstyrelsens förslag är att en sådan lösning är fullständigt förödande för Trelleborgs utveckling. Ingen stadsplaneringsarkitekt i hela världen skulle ens tänka tanken att lägga en ny stor stadsdel i anslutning till en sådan"barriär/mur" av avgaser som skall dela Trelleborg i två delar.

Är det en sådan stad vi vill leva i? Svaret är givetvis ett stort nej.

(Berlinmuren uppfördes 1961 som delade staden Berlin i två delar. En västlig och en östlig del. Det tog 28 år (1989) innan muren/barriären revs och staden kunde förenas igen. Hur många år måste vi i så fall vänta innan vi kan återförenas?)

Till politikerna i Trelleborg: Att ringvägen skall byggas är en klar framgång (en halv seger). Fortsätt på den inslagna vägen mot ett Trelleborg som vi flesta ser fram emot

LBP

Annons
Annons
Annons
Annons