Annons
Insändare

Försök bevara de pärlor som finns i staden

Om vi utgår ifrån hamnens nuvarande inriktning att utbyggnaden sker öster ut och den tunga trafiken skall tillföras hamnen från öster.
Insändare • Publicerad 24 februari 2009

Tanken att trafiken skall komma in från öster tycker jag är tokigt. Då borde väg 108 rustas upp i stället för E6. Nu kör den tunga trafiken runt Malmö för att komma till Trelleborg. Den borde köra av mot Oxie för att sedan ledas till Trelleborg eller Ystad eller till en gemensam hamn mellan städerna. Men detta är väl redan kört då man inte gjort någon helhetsbild av infrastrukturen i södra Skåne.

Om vi tittar på östra delen av staden utgörs den av en bebyggelse av bostäder längs med kusten och utanför den väg 9 som är en väg mellan städer och byar. När staden växer behövs en större yttre väg för att avleda trafiken och då blir väg 9 en transportled inom staden. För stadens framtida utbyggnad bör all den ledig marken norr om väg 9 reserveras för bostadsbebyggelse. Den östra delen av staden är i dagsläget relativt oförstörd. En del mindre industrier och järnväg. Försök bevara de pärlor som finns i staden. Tänkt ringväg bör ej utformas så den går in mot staden utan i stället bli en ny väg 9. Västra sidan av Trelleborg som i dag utgör infart till Trelleborg och hamnen har en sträckning anpassad till E6. Att då bygga en ringväg anpassad för hamnen ser jag som ekonomiskt slöseri. Låt väg 9 flyttas ut ifrån staden med anslutning både till 108 och E6. Kalla det för en ringväg om ni så önskar. Men väg 9 behöver ej anpassas för den tunga trafiken och farligt gods. En sådan väg fodrar motortrafikled. Trafikkorsningarna kan klaras med rondeller. Den naturliga hamninfarten är från väster både ur ekonomisk samt miljömässig synpunkt. Kan man i fortsättningen inte klara av infarten till hamnen när man kämpat många år för att få motorväg framdragen till väster och fått en väg lämpad för trafiken till hamnen. Hamnens ledning har satsat på utbyggnaden öster ut och det är där skon klämmer. Politikerna borde vara starka och inte falla för hamnens påtryckningar. På det sätt hamnledningen tänker utveckla hamnen är oekonomiskt, miljöförstörande och samspelet med staden oroväckande. Lastningskajerna skall naturligtvis riktas i sidled för att lastning och lossning skall komma ifrån staden. Den naturliga tillfarten blir då vid Strandridaregatan. Med tunnel fram dit om man är beredd på kostnaden för den. Luften blir inte mycket bättre men bullret försvinner.

Järnvägen borde komma från väster för att minska miljöpåverka samt för att frilägga mark i centrum och minska den tunga trafiken in mot staden. Järnvägens sträckning är i dag rakt norr ifrån som gör att sträckningen närmast staden lätt kan ändras till västra sidan. Fördelen med detta är att en bangård vid maglarpsrondellen för av och pålastning kan ske utanför staden. Trafiken med lastbilar skulle minska betydligt om nu hamnen ser det ekonomisk att hantera lastning på järnvägsvagnar? Färdiga tågsätt skulle på detta sätt köras från tänkt bangård rakt in på färjorna. Ett tredje spår ifrån bangården skulle förenkla persontrafiken. Utbyggnaden av dubbelspår medför att kostnaden ej skulle bli mycket större med detta alternativ än att dra ett nytt spår på öster.

Ivar Ek
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons